Prognosen inför årets julhandel är väldigt osäker, samtidigt anger 63 procent av e-handelsföretagen att deras lagernivåer kommer att vara på samma nivå som föregående år. Detta rapporterar Postnord i sin E-barometer för tredje kvartalet 2024, som nyligen publicerades. Camilla Frisk, nordisk marknadschef på Descartes, kommenterar rapporten utifrån ett transport- och logistikperspektiv och konstaterar att svensk e-handel behöver bibehålla en hög grad av flexibilitet i hela leveranskedjan för att kunna möta snabba förändringar i julhandeln.
Postnord följer i samarbete med HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Undersökningen för årets tredje kvartal visar på en fortsatt positiv utveckling med en uppgång på 5%. En uppgång som 41 procent av företagen tror kommer att fortsätta under årets sista tre månader.
– Inför årets julhandel ser vi en stor osäkerhet i prognoserna när det kommer till hur mycket julklappar som kommer att konsumeras och till vilka summor. En verklighet som gör att svenska e-handelsföretag behöver ha ett agilt förhållningssätt till sin planering och lagerhållning under årets sista månader. Samtidigt tror 9 av 10 e-handlare att de har en bra balans mellan lager och efterfrågan, säger Camilla Frisk, och fortsätter:
– Vi ser ett par intressanta trender inför årets julhandel. Var femte konsument räknar med att köpa begagnade julklappar på nätet. Samtidigt ser vi att 21 procent kommer att handla julklappar från en utländsk e-handel. Två trender som kan komma att påverka företagen som verkar inom transport och logistik, säger Camilla Frisk, nordisk marknadschef på Descartes.
Postnords E-barometer publiceras en gång per kvartal. E-barometern Q3 2024 baseras på data insamlad från detaljhandelsföretag i oktober och november. Totalt deltog 94 företag i mätningen för tredje kvartalet. Det har också genomförts fyra konsumentundersökningar med hjälp av KANTAR:s webbpanel mellan augusti och oktober. Här kan du läsa hela E-barometern.
Om Descartes
Descartes hjälper kunder över hela världen genom lösningar som ger dem tillgång till de beslutsstöd – inom strategisk ruttoptimering, transportoptimering och tullhantering – som krävs för full visibilitet och automatisering genom leveranskedjan.