AV AGNETA LUND
Vägen mot den uppkopplade, snabbfotade och hållbara försörjningskedjan är att den till att börja med är just uppkopplad. Det krävs nämligen en digitaliseringsgrad av orderprocessen som uppgår till cirka 70-80 procent end-to-end innan de verkligt stora värdena kan realiseras.
Med en så pass hög digitaliseringsgrad kan mängder av positiva effekter realiseras, bland annat: reducerade lagernivåer, minimerade produktionsstörningar, minimerad inkurans, reducerade kostnader för extra transporter och personal samt ett minskat behov av administration för uppföljning och kontroll. Det är när flödena är digitala och berörda system hos alla affärspartners är snabbt och korrekt uppdaterade som resan mot värdeskapande kan börja.
Trodde på revolution, men det blev en evolution
När PipeChain grundades 1999 och byggde sin vision var det automatisk lagerpåfyllnad via så kallad vendor managed inventory (VMI) som skulle revolutionera världens supply chains. Ett kvartssekel senare ser vi att det snarare handlar om en evolution, det vill säga en gradvis utveckling. Evolutionen drivs av en allt högre grad av digitaliserade flöden i supply chains, en allt större delning av kvalitativa data, automatiserade beslut och otroligt mycket bättre förutsättningar
för att arbeta prediktivt med hjälp av avancerad analys och AI. Men för att den här utvecklingen ska ske och skapa maximalt goda resultat behövs det dessutom samarbete mellan berörda parter, supply chain collaboration.
Gartners 5 step maturity model
I tidigare artiklar i Supply Chain Effect har vi refererat till Gartner när vi beskriver den här evolutionen. Gartner har nämligen sedan länge också kommit fram till samma sak: att ett företag och deras partners i försörjningskedjan behöver ta sig igenom en mognadsprocess för att till slut nå en effektiv och verkligt värdeskapandes supply chain. Mognadsprocessen illustreras i Gartners 5 step maturity model for supply chain (se figuren nedan). De olika mognadsfaserna i modellen är i sammanfattning:
1. Reacting – Can I cover tomorrow’s order(s)?
2. Anticipating – Can I produce to the existing demand plan?
3. Integrating – How to integrate the logistics function into the overall supply chain?
4. Collaborating – Can my suppliers meet my business opportunities?
5. Orchestrating – How do I maximize revenue and profitability through an orchestrated demand response?
Du kan inte hoppa över något steg
En av de viktigaste poängerna med Gartners modell är att du inte kan hoppa direkt in i ett högre mognadssteg, utan du måste helt enkelt ta dig igenom faserna steg-för-steg. Enligt vår erfarenhet handlar detta i steg 1 till 3 om att digitalisera i olika grad. Att gå från steg 1 till steg 2 kanske därmed involverar de största kunderna och några enstaka leverantörer. Att gå från steg 2 till steg 3 kanske drivs fram av antingen ett tryck från dina kunder att digitalisera alternativt att du själv utsätter dina leverantörer för samma tryck. Steg 3 till steg 4 är en mer omfattande digitalisering som inkluderar både kunder, leverantörer och transportörer. Många gånger krävs antingen ett branschtryck – som i den globala fordonsindustrin, som verkligen kan sägas befinna sig framme vid punkt 4 – eller så krävs det att stora bolag som har den besluts- och genomförandemakt som behövs driver igenom lyftet från steg 3 till steg 4.
EUs direktiv och förordningar
De senaste årens direktiv och regelverk från EU är ytterligare något som driver på företag att förflytta sig till de högre stegen och kanske till och med får många att snabbare ta sig till steg 4 eller steg 5. Direktiv och förordningar inom hållbarhet ställer höga krav på bland annat spårbarhet, rapportering av klimatavtryck och producenternas ansvar för förpackningar. För att klara hållbarhetskraven behövs mer samarbete i hela supply chain, ännu mer digitalisering och ett bättre nyttjande av redan befintlig digitalisering. Om exempelvis ett digitalt meddelande redan finns är det mer än rimligt att ”återbruka” detta för den nya data som behövs för att möta hållbarhetskraven.
Digitalisering är grunden för värdeskapande
Det är viktigt att poängtera att den uppkopplade och snabbfotade försörjningskedjan startar med en hög grad av digitalisering av prognos-, order-, leverans-, fakturaprocessen end-to-end, så att verksamheten tar sig fram till Gartners steg 4. Därefter finns stora förutsättningar att frigöra de verkligt stora värden som kreativa samarbeten och en efterfrågestyrd supply chain kan skapa. Värden som för verksamheten innebär ytterligare stärkt konkurrenskraft och lönsamhet, ett minskat klimatavtryck och i förlängningen stora möjligheter att etablera helt nya affärsmodeller.
—
Agneta Lund är vd på PipeChain Networks.