Aerial view port shipping, Container ship at port with crane port, Container ship carrying container import and export business logistic and transportation, Cargo freight shipping import export company.

Descartes: tullavgifter och handelshinder bekymrar 48 % av beslutfattarNA i Supply Chain

En ny studie från Descartes visar att 48 procent av beslutsfattarna inom logistik och Supply Chain ser ökade tullavgifter och handelshinder som en av de största utmaningarna just nu.

Rapporten Supply Chain Intelligence Report 2024: Escalating Challenges for Global Supply Chain Leaders, visar att detta tillsammans med störningar i leveranskedjan (45 %) och geopolitisk instabilitet (41 %) är de faktorer som mest påverkar företagens försörjningskedjor.

– Utvecklingen av tullar och handelspolitik är en av flera komplexa frågor som kräver att organisationer bygger in mer motståndskraft i sina leveranskedjor genom efterlevnad, teknik och strategisk planering, säger Jackson Wood, Director, Industry Strategy på Descartes, och fortsätter:

– Eftersom den nya amerikanska administrationen kan komma att införa nya och ytterligare tullar på en mängd olika varor och ursprungsländer, kan många importörer behöva tänka om sina inköpsstrategier för att hantera ökade kostnader och osäkerhet.

Studien, som genomfördes bland 978 ledare från olika branscher och regioner, visar att tullar och handelshinder är en prioriterad fråga för företag av alla storlekar. Särskilt företag som förväntar sig hög tillväxt (mer än 15 %) uttrycker större oro (51 %) jämfört med företag med liten eller ingen tillväxt (43 %).

Dessa utmaningar och andra (se figuren nedan) belyser behovet hos organisationer som är involverade i internationell handel att slipa sina metoder att bygga mer motståndskraftiga nätverk och strategier för sin Supply Chain.

Figur: Respondenternas största utmaningar inom internationell handel. Källa: Descartes/SAPIO

För att möta dessa utmaningar är det avgörande för företag att stärka sina leveranskedjor med hjälp av avancerad teknik och analys. Som att snabbt anpassa till ändrade tullregler, identifiera nya marknader och leverantörskällor samt säkerställa hög datakvalitet. Bland studiens nordiska respondenter ser vi att störst utmaningar kommer sig av den geopolitiska instabiliteten och ESG-efterlevnaden som delar på första platsen på 43 procent vardera, följt av störningar i leveranskedjan på 37 procent och därefter kommer tullavgifter och handelshinder som 31 procent har angett som den största utmaningen.  

Annonser

SCE WEEKLY UPDATE

Vårt nyhetsbrev – SCE Weekly Update – kommer varje vecka och innehåller relevanta nyheter om supply chain och logistik. Anmäl dig här!

Senaste numret

Fler nyheter

Fler nyheter

Renässans för USA:s tillverkningsindustri

Effekterna av den amerikanska tullpolitiken är än så länge svåra att fullt ut analysera. Enligt färsk statistik från bland annat US Bureau of Economic Analysis har dock de utländska direktinvesteringarna i USA ökat under de senaste kvartalen. Och under 2025 har såväl utländska som inhemska företag ökat sina investeringar betydligt i den amerikanska tillverkningsindustrin.

Läs mer »

Strategiskt AI-partnerskap för smartare lagerhantering

I början av maj offentliggjordes ett strategiskt samarbete mellan nordiska supply chain-specialisten IMI Supply Chain Solutions och nederländska AI-experten CQM. Tillsammans ska de båda bolagen addera marknadsledande AI-funktionalitet i IMIs WMS-lösningar och därmed öka mjukvarornas värdeskapande. 

Läs mer »

Östersjöns första koldioxidneutrala rederi

Wasaline har tecknat ett biogas-avtal med Gasum samt ett Fuel EU Maritime-pooling avtal med Stena Line, vilket gör det möjligt för Wasaline att i framtiden endast använda biobränslen. Detta gör även rutten till världens första gröna sjöfartskorridor som är i drift, med stöd från den DNV-ledda Nordic Roadmap. Wasalines klimatmål att vara koldioxidneutral senast 2030 har därmed redan uppnåtts, säger bolaget i ett pressmeddelande.

Läs mer »