ODA Group har utsett sin tidigare COO, André Knüppel, till ny vd och satsar på en starkare tillväxt i både Norge och Sverige där man samtidigt ökar sitt fokus på LaaS (Logistics-as-a-Service).
Under 2024 växte Oda Norge med 15 procent och nådde sin högsta försäljning någonsin. I Sverige förbättrade Mathem sin ekonomi avsevärt genom att framgångsrikt implementera Odas automationsteknik, vilket ledde till en effektivitetshöjning på 112 procent. Samtidigt minskade koncernen sina fasta kostnader med 50 procent, vilket motsvarar cirka 800 miljoner NOK.
– Jag ser verkligen fram emot mitt nya ansvar på Oda. Jag tror starkt på både Oda och Mathem och ser fram emot att stärka LaaS-initiativet tillsammans med alla talangfulla och engagerade medarbetare här, säger Knüppel
I ett pressmeddelande konstaterar ODA att den europeiska detaljhandeln ännu inte har lyckats lösa den komplexa utmaningen att göra e-handel med livsmedel lönsam, vilket till stor del beror på en bristande operationell effektivitet i lagerlogistiken. Odas egen automationsteknik uppges vara den mest effektiva på marknaden med sina höga produktivitet och förhållandevis lägre investeringskostnad. För närvarande uppgår Oda Norges hanterade enheter per timme (UPH) till 275, och bolaget märker ett ökat intresse för sin modell och planerar därför att utöka sin satsning på LaaS – Logistics as a Service.
André Knüppel, som har en stark bakgrund inom Lars och B2B, lämnar jobbet som COO på Oda för att axla vd-rollen. Tidigare har han arbetat med förändringsledning och operativ spetskompetens inom flera branscher, däribland fordonsindustrin, förnybar energi och logistik. Innan han kom till Oda var han medgrundare och ledde C2U, ett konsultbolag specialiserat på Lean-metodik och verksamhetsförändringar. Han har även haft ledande befattningar hos Renewable Energy Corporation (REC), Johnson Controls och SAAB Automobile AB.
– Knüppel har spelat en avgörande roll i utvecklingen av Odas teknik och känner företaget utan och innan. Styrelsen och jag är övertygade om att hans insikter och erfarenhet kommer att vara nyckeln till företagets nästa fas, säger Jesper Højer, styrelseordförande i Oda Group.