Helsingborgs Hamn implementerar en ny lösning för hantering av tullager

Helsingborgs Hamn är en av norra Europas ledande hamnar och en av Sveriges största färje- och containerhamnar. En stor andel av allt gods som hanteras i hamnen lagras i tullager, under så kallad tullstatus. För att effektivisera och automatisera sin hantering av tullager har Helsingborgs Hamn valt att implementera en modern lösning från Descartes.

– Ett av våra mål med det här förbättringsprojektet är kunna frigöra resurser till andra arbetsuppgifter. Idag tar hamnen emot ett digitalt manifest från rederiet på inkomna containrar. Vår personal kompletterar uppgifterna manuellt och för över informationen till tullsystemet för vidare hantering av Tullverket. Att automatisera den här hanteringen gör att vi bättre kan använda vår specialistkompetens inom tull till att i stället ytterligare förbättra servicen gentemot våra kunder, säger Lars Abrahamsson, Gate & System Manager på Helsingborgs Hamn.

Genom att erbjuda företag lagring av gods under tullstatus kan tullavgifter och moms skjutas upp tills det att varorna lämnar tullagret. På det sättet undviker företag att binda upp kapital genom att betala importtullar i förväg, vilket sker först vid uttag från lagret. Varor kan lagras i tullager under obegränsad tid utan att tull och moms behöver betalas, så länge varorna hålls under tullagerförfarande. Varor i tullager kan genomgå hantering såsom ompackning och märkning för att anpassas inför vidare distribution. Förbättringen innebär att när hamnen tar emot en utlämningssedel för godset från Tullverket, uppdateras underlaget automatiskt i tullsystemet som släpper spärren för varan vilket innebär att hela lasten blir införtullad.

– Alla hamnens kunder förtullar själva in de varor som ligger på vårt tullager. Genom att automatisera den hanteringen säkerställs att hela containern är införtullad när den släpps ut från tullagret, säger Lars Abrahamsson.

Utöver de ekonomiska fördelarna möjliggör tullagret också en mer flexibel lagerhantering, där varor enkelt kan omdirigeras eller anpassas för vidare distribution. Helsingborgs Hamns satsning på denna tjänst stärker deras position som en strategisk logistiknod i norra Europa och bidrar till att skapa effektiva, hållbara transportlösningar för företag i alla branscher.

Helsingborgs Hamn är Sveriges näst största containerhamn och hanterar årligen 235 000 – 275 000 TEU (twenty-foot equivalent unit) via sjö och 35 000 – 55 000 TEU på sin kombiterminal. Hamnen är dessutom en av landets största färjehamnar med runt 5 miljoner passagerare och nära 2 miljoner fordon som tar färjan mellan Helsingborg och Helsingör årligen.

Fler nyheter

Strategiskt AI-partnerskap för smartare lagerhantering

I början av maj offentliggjordes ett strategiskt samarbete mellan nordiska supply chain-specialisten IMI Supply Chain Solutions och nederländska AI-experten CQM. Tillsammans ska de båda bolagen addera marknadsledande AI-funktionalitet i IMIs WMS-lösningar och därmed öka mjukvarornas värdeskapande. 

Läs mer »

Östersjöns första koldioxidneutrala rederi

Wasaline har tecknat ett biogas-avtal med Gasum samt ett Fuel EU Maritime-pooling avtal med Stena Line, vilket gör det möjligt för Wasaline att i framtiden endast använda biobränslen. Detta gör även rutten till världens första gröna sjöfartskorridor som är i drift, med stöd från den DNV-ledda Nordic Roadmap. Wasalines klimatmål att vara koldioxidneutral senast 2030 har därmed redan uppnåtts, säger bolaget i ett pressmeddelande.

Läs mer »

Johan Dufva blir ny vd på NTR

Näringslivets Transportråd (NTR) meddelar att Johan Dufva tillträder som ny vd för verksamheten den 6e oktober. Johan kommer närmast från Transportföretagen där han arbetat som näringspolitisk expert på Sveriges Bussföretag.

Läs mer »