Monique van den Broek, Partner och Senior Principal Consultant på CQM och Pär Wetterlöf, Chief Product Officer på IMI.

Strategiskt AI-partnerskap för smartare lagerhantering

I början av maj offentliggjordes ett strategiskt samarbete mellan nordiska supply chain-specialisten IMI Supply Chain Solutions och nederländska AI-experten CQM. Tillsammans ska de båda bolagen addera marknadsledande AI-funktionalitet i IMIs WMS-lösningar och därmed öka mjukvarornas värdeskapande. 

– Vi träffades första gången hösten 2024 hos vår gemensamma kund, dagligvarukedjan Albert Heijn, som anlitar oss som konsulter och använder IMIs WMS, säger Monique van den Broek, som är Partner och Senior Principal Consultant på CQM med särskilt fokus på effektivisering av lagerprocesser. 

CQM står för ”Consultants in Quantitative Methods” och företaget startade redan för fyrtio år sedan som en expert inom datavetenskap. Idag sysselsätter bolaget 45 konsulter som alla har minst en akademisk examen i matematik, ekonometri eller datavetenskap. Monique, som själv har jobbat i företaget i 17 år, berättar att CQM under årens lopp har levererat över 4 000 uppdrag till kunder med komplexa försörjningskedjor. 

– Genom att tillämpa datanalys, matematiska modeller och utveckla avancerade algoritmer hjälper vi våra uppdragsgivare att hantera dagens allt större komplexitet i supply chain, både vid transport, i produktion och lagerprocesser. 

”Mycket snack och lite verkstad”

Nyss nämnda Albert Heijn använder sedan länge IMIs lagersystem, och CQM fick uppdraget att utveckla en algoritm som bland annat har effektiviserat plocket och minimerat behovet av att röra sig i lagret med 15 procent. Monique konstaterar att utvecklingen inom AI och maskininlärning just nu är rasande snabb, men samtidigt är det många som pratar mer om AI än de faktiskt agerar. Mycket snack och lite verkstad alltså.

– Det gäller att utveckla AI och algoritmer så att de blir så pass specifika att de kan bidra till snabb och påtaglig nytta. Här ser vi att vi som partner till IMI kan hjälpa till att utveckla anpassade lösningar som ger deras kunder påtagliga förbättringar i sin agerhantering. IMIs Chief Product Officer, Pär Wetterlöf, nickar instämmande och understryker att de båda verksamheterna kompletterar varandra på ett väldigt bra sätt. 

– Samarbetet betyder att vi har en väldigt kompetent partner med djup specialistkunskap inom matematiska algoritmer, AI och dataanalys. Genom att integrera CQMs smarta algoritmer i våra produkter så hjälper vi våra kunder att få ut ännu mer effektivitet och nytta av våra lösningar, säger han och poängterar att den nya samarbetspartnern även har en gedigen logistikkunskap, vilket är viktigt i sammanhanget:

– CQM har en väldigt god verksamhetskunskap inom logistik och ett pragmatiskt angreppssätt för att skapa konkret nytta och att välja när AI eller mer traditionella algoritmer passar bäst. Den resultatinriktade attityden skapar jättebra förutsättningar inför framtiden, säger Pär. 

Gemensamma värderingar

Utöver att CQM och IMI kompletterar varandra verksamhetsmässigt så upplever Monique även att de båda företagen har en liknande kultur och värderingar, som gör det lätt att samarbeta.

– Redan vid vårt första möte tillsammans fanns det en samsyn och gemensamma värderingar kring hur man ska arbeta med sina kunder och med sin personal. Vi sätter kunden i centrum och ger våra medarbetare stor frihet att ta eget ansvar, utveckla och utvecklas. 

Att IMI och CQM skulle hamna i en slags konkurrenssituation ser hon inte som en risk, även om det tidigare har funnits en viss oro för att mjukvarubolag ska uppfatta CQM som en konkurrent. 

– Vi har tidigare varit lite tveksamma kring att arbeta med mjukvaruföretag eftersom de kanske ser oss som konkurrenter. Men numera är det ganska tydligt att specialistföretag av vår typ har en mycket mer kvalificerad kompetens än vad mjukvarubolagen normalt sett har själva, säger Monique och framhåller att CQMs algoritmer ofta är betydligt mer avancerade än vad de allra största mjukvarubolagen lyckas utveckla på egen hand. 

– Hos en stor kund som använder en av de allra största mjukvarubolagens WMS har vi utvecklat specifika algoritmer och vi ser att även där kan vi åstadkomma betydande förbättringar. WMS-leverantörerna har en bred funktionalitet i sina mjukvaror, men de går inte så pass djupt som vi gör. Vi kan i princip alltid komma in och addera ytterligare intelligens, konstaterar Monique med ett självsäkert leende. 

Konkurrensen finns snarare hos de största kundföretagen, menar hon. Storföretag som har byggt upp egna teknikavdelningar med omfattande kompetens inom datavetenskap, inklusive AI och maskininlärning. 

– De riktigt stora företagen som har egna teknikavdelningar med AI-specialister som utvecklar egna algoritmer är i så fall våra konkurrenter. Vad gäller WMS-bolagen så ser jag framför mig en utveckling där man nu gör samma resa som TMS-bolagen gjorde för ett tiotal år sedan, med utveckling av avancerade algoritmer och mjukvarulösningar i molnet och så vidare. 

Många konkreta nyttor

Hur kan datanalys, matematiska modeller och avancerade algoritmer typiskt sett skapa ökat värde i lager? Här nämner Monique många möjligheter till förbättring, särskilt vad gäller orderplock, såväl manuellt som automatiserat. 

– Det som vi oftast fokuserar på är att förbättra orderplocket, eftersom 80 procent av all tid läggs på detta. Här har vi algoritmer för att beräkna optimala orderstorlekar och hur olika kundorder bör plockas och levereras på bästa sätt, med hög densitet, på rätt typ av lastbärare och på ett sätt som gör varorna optimalt hanterbara när de når mottagaren. Det är ett stort pussel som ska läggas med många parametrar som man behöver ta hänsyn till. 

Resultatet av dessa insatser blir i normalfallet ökad produktivitet, bättre effektivitet, mer optimala lagernivåer, bättre fyllnadsgrader och mer exakta leveranser. Och potentialen för förbättring är ofta stor. 

– Dagens lagerverksamheter har mycket att lära från traditionella produktionsmiljöer och särskilt stora förbättringsmöjligheter finns i lagerverksamheter där man hanterar många och varierande artiklar, stora volymer och en hög omsättningshastighet, avslutar Monique. 

Intervju och text Stefan Karlöf

Fler nyheter

Strategiskt AI-partnerskap för smartare lagerhantering

I början av maj offentliggjordes ett strategiskt samarbete mellan nordiska supply chain-specialisten IMI Supply Chain Solutions och nederländska AI-experten CQM. Tillsammans ska de båda bolagen addera marknadsledande AI-funktionalitet i IMIs WMS-lösningar och därmed öka mjukvarornas värdeskapande. 

Läs mer »

Östersjöns första koldioxidneutrala rederi

Wasaline har tecknat ett biogas-avtal med Gasum samt ett Fuel EU Maritime-pooling avtal med Stena Line, vilket gör det möjligt för Wasaline att i framtiden endast använda biobränslen. Detta gör även rutten till världens första gröna sjöfartskorridor som är i drift, med stöd från den DNV-ledda Nordic Roadmap. Wasalines klimatmål att vara koldioxidneutral senast 2030 har därmed redan uppnåtts, säger bolaget i ett pressmeddelande.

Läs mer »

Johan Dufva blir ny vd på NTR

Näringslivets Transportråd (NTR) meddelar att Johan Dufva tillträder som ny vd för verksamheten den 6e oktober. Johan kommer närmast från Transportföretagen där han arbetat som näringspolitisk expert på Sveriges Bussföretag.

Läs mer »