Cirkulära affärsmodeller är på väg från trend till vardag i detaljhandeln. Men för att bli en ur alla aspekter hållbar del av affären – inte bara pilotprojekt – måste de gå ihop även på sista raden. Här spelar logistiken en huvudroll konstateras i av slutrapporten av forskningsprojektet ”Logistikens roll för lönsamhet i detaljhandelns cirkulära affärsmodeller”.
Logistik är den ofta förbisedda pusselbiten som gör cirkulära flöden möjliga. Detta framgår av slutrapporten av forskningsprojektet ”Logistikens roll för lönsamhet i detaljhandelns cirkulära affärsmodeller”, som nu presenteras av Linköpings Universitet och Svensk Handel. Slutrapporten, framtagen av Erik Sandberg och Arne Andersson, visar att logistiken är avgörande för att göra cirkulära satsningar lönsamma och skalbara.
– Logistik är den ofta förbisedda pusselbiten som gör cirkulära flöden möjliga. Vår studie visar att en smart utformad logistik inte bara bidrar till hållbarhet, utan också är helt central för att skapa lönsamhet i cirkulära affärsmodeller, säger Erik Sandberg, professor i logistik vid Linköpings universitet.
– För att handeln på allvar ska kunna ställa om mot cirkularitet krävs ökad kunskap, samarbete och innovation inom logistikområdet. Vår förhoppning är att rapporten ska inspirera och vägleda företag inom branschen, säger Arne Andersson, senior e-handelsexpert på Svensk Handel.
En central slutsats från rapporten är att den befintliga logistiken i linjära affärsmodeller ofta är en viktig grund för cirkulära satsningar. Andra är att varje företag måste utgå från sina egna förutsättningar i det cirkulära ekosystemet och att även småskaliga cirkulära initiativ väcker strategiska frågor som påverkar hela verksamheten. Ytterligare en central slutsats är att lönsamheten i cirkulära affärsmodeller behöver synliggöras och konkretiseras för att nå framgång.