Jonas Karlén, vd för Adlibris. Foto: Adlibris

Adlibris satsar på AutoStore 

I Adlibris nya automatiserade logistiksatsning väljer man att investera i robotsystemet AutoStore från Element Logic. En strategisk satsning med målet att befästa Adlibris position som en av Nordens ledande e-handlare.

Adlibris, som är en del av Bonnier Group, är Nordens största nätbokhandel med bland annat 13 miljoner boktitlar. Man strävar ständigt efter att optimera sina logistikflöden och säkerställa en kundleverans i högsta klass. Ett led i detta är satsningen på utbyggnaden av företagets logistikverksamhet i viktiga e-handelsklustret Morgongåva, utanför Uppsala.

Adlibris har tecknat ett 10-årigt avtal med Företagsparken i Morgongåva, för att bygga ut sin logistik med nya lokaler. Som en viktig del i utbyggnaden satsar man på den senaste tekniken för logistikautomation, AutoStore. Robotsystemet levereras och installeras av Element Logic. 

– I och med valet av Element Logic får vi en beprövad, erfaren och flexibel automationsleverantör som gör oss ännu bättre på att erbjuda våra kunder en leveransupplevelse i toppklass. Investeringen stärker vår position som en av de ledande e-handlarna i Norden och den största bokhandeln, säger Jonas Karlén, vd för Adlibris.

Effektivare kundleverans
Målet med den högautomatiserade AutoStore-lösningen är att öka leveransprecisionen för att kunna erbjuda en ännu effektivare kundleverans, samtidigt som man ökar lönsamheten.
Element Logics installation består av en AutoStore-grid med en kapacitet på 65 000 lådor. Initialt fylls den med 60 000 lådor som hanteras av 150 robotar, där plock och inlagring sker vid 37 portar. Effektiviteten beräknas hamna på 4 300 orderrader/h.

– Adlibris leder utvecklingen inom bokhandelsbranschen och därför är det naturligt att man väljer att satsa på skalbara och effektiva automationslöningar för ökad kundnöjdhet och lönsamhet. Vi ser fram emot att vara med och optimera deras logistikverksamhet i Morgongåva; en otroligt spännande e-handelshub där vi på Element Logic idag har en stark position, säger Benny Thögersen, Managing Director på Element Logic Sweden.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »