”AI-bolag” saknar ofta artificiell intelligens

Att AI är ett glödhett område för investerare är ingen nyhet. Tillämpningar i supply chain är ett stort område där AI-kompetens och AI-bolag på kort tid har blivit högvilt. Men enligt en undersökning av MMC Ventures saknar 40 % av de så kallade ”AI-bolagen” Artificiell Intelligens i sina system.

Undersökningen baseras på en genomgång och intervjuer med 2 830 AI-start-ups i Europa. Däremot planerar en stor andel av de undersökta bolagen att utveckla programvaror för Maskininlärning, ML. Financial Times konstaterar att de bolag som använder beteckningen AI på sin verksamhet har det lättare att attrahera riskvilligt kapital och värderas högre. I genomsnitt erhöll de bolag som betecknas som ”AI-bolag” 15 % mer finansiering än de som enbart kallar sig för mjukvarubolag.

Fler nyheter

ODA erbjuder sin logistiklösning till andra dagligvaruaktörer – ”Logistigs as a Service”

Norska Oda Group, som förvärvade Mathem 2024 och fusionerade verksamheten med Oda Norge, etablerar ett eget affärsområde för att sälja sin logistiklösning som ”Logistics-as-a-Service” (LaaS). Logistiklösningen kommer att erbjudas andra europeiska dagligvaruaktörer som bedriver e-handel. Enligt Oda har branschen svårt att få sin e-handel lönsam på grund av att logistiken är för komplex, leveransfönstren för smala och marginalerna för låga.

Läs mer »

Resiliens i försörjningskedjor och behovet av systemsyn

Inom ramen för forskningsprojektet BULT – Beredskapshänsyn i utveckling och långsiktsplanering av transportsystem – har forskare från Linköpings universitet tillsammans med kollegor på FOI, VTI, KTH och Försvarshögskolan studerat olika aktörers resiliensstrategier i det svenska godstransportsystemet. En viktig aspekt för att uppnå bättre resiliens handlar om att ha en god systemsyn. Vad detta egentligen innebär i praktiken utvecklas i det följande.

Läs mer »