”AI-bolag” saknar ofta artificiell intelligens

Att AI är ett glödhett område för investerare är ingen nyhet. Tillämpningar i supply chain är ett stort område där AI-kompetens och AI-bolag på kort tid har blivit högvilt. Men enligt en undersökning av MMC Ventures saknar 40 % av de så kallade ”AI-bolagen” Artificiell Intelligens i sina system.

Undersökningen baseras på en genomgång och intervjuer med 2 830 AI-start-ups i Europa. Däremot planerar en stor andel av de undersökta bolagen att utveckla programvaror för Maskininlärning, ML. Financial Times konstaterar att de bolag som använder beteckningen AI på sin verksamhet har det lättare att attrahera riskvilligt kapital och värderas högre. I genomsnitt erhöll de bolag som betecknas som ”AI-bolag” 15 % mer finansiering än de som enbart kallar sig för mjukvarubolag.

Fler nyheter

Ikea förvärvar logistikteknikbolaget Locus – för bättre och effektivare sistamilen-leveranser

Ingka Group, som svarar för 90 procent av Ikeas detaljhandelsförsäljning, har via sitt investeringsbolag förvärvat Locus, ett ledande logistikteknikföretag som erbjuder en AI-driven logistikplattform med inriktning på kapacitetsplanering, ruttplanering, realtidsspårning och optimering av sistamilen-leveranser. Förvärvet beskrivs som en strategisk investering som stärker Ikeas digitala kapacitet och ger en större kontroll över ett kritiskt ögonblick i kundresan.

Läs mer »

Ny vd till DHL Freight Sverige

För någon vecka sedan meddelade Mathias Krümmel att han lämnar rollen som vd för DHL Freight Sverige efter knappt ett år, med hänvisning till organisationsförändringar. Nu står det klart att det blir Robert Zander som tar över den rollen från och med den 1 oktober 2025 och samtidigt kvarstår som CEO Nordics för DHL Freight.

Läs mer »