AI för framtidslogistik hos PostNord

PostNord Sverige hanterar i genomsnitt en halv miljon paket dagligen i sina paketterminaler runt om i landet. På vissa av dessa terminaler testas och utvecklas nu AI-lösningar för smartare paketsortering och optimerad lastning. Målet är att effektivisera hela logistikkedjan, minska kostnader och koldioxidutsläpp samt underlätta för medarbetarna. 

Bland annat testas en kamerabaserad AI-lösning som automatiskt mäter fyllnadsgraden i varje fordon. Kameran scannar av lastytan för samtliga transportfordon på terminalerna och skapar en översikt som används för en smartare datainsamling av effektiviteten i packning av fordonen. Denna lösning innebär att man ersätter den tidigare manuella datainsamlingen mot en helt automatiserad process, vilket ska spara arbete för medarbetare och säkra korrekta data. Genom att optimera transporterna minskar antalet onödiga körningar, vilket i sin tur bidrar till att reducera CO2-utsläppen.

– Vi utnyttjar den senaste AI-teknologin för att  maximera utrymmet i våra fordon. Det är som att spela Tetris, men i verkligheten. Genom att snabbt och automatiskt ge våra medarbetare information om hur mycket vi lastar, kan vi minska utrymmesförlusterna och öka effektiviteten i varje transportfordon. Tidigare var registreringen helt manuell, men är nu automatiserad, vilket innebär att vi kan minska kostnader och klimatavtryck samtidigt som vi underlättar för våra medarbetare och ledning i terminalerna. Det är fantastiskt att se hur denna teknologi fungerar och bidrar till att uppnå våra hållbarhetsmål, säger Mathias Krümmel, vd PostNord Sverige.

PostNord testar även en annan AI-baserad lösning i form av smarta glasögon med inbyggd AI och mikrofon för sina medarbetare i terminalerna. De smarta glasögonen kan skanna streckkoder på paket och ger omedelbar återkoppling om hur och var den skannade artikeln ska sorteras. Glasögonen ersätter traditionella handhållna verktyg som scannrar, vilket innebär att medarbetaren får tillgång till viktig information med båda händerna fria, vilket gör pakethantering mer effektiv och ergonomisk.

– Vi är övertygade om att vi måste våga vara framåtlutade med ny teknik för att möta framtidens utmaningar. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet för att underlätta för alla våra medarbetare. Dessutom strävar vi efter att vara en föregångare inom hållbar logistik och ser AI som en viktig del i att nå våra mål. De lösningar vi väljer att införa är noggrant utvalda för att möta de utmaningar som vår bransch står inför, både nu och i framtiden, säger Mathias Krümmel.

Annonser

SCE WEEKLY UPDATE

Vårt nyhetsbrev – SCE Weekly Update – kommer varje vecka och innehåller relevanta nyheter om supply chain och logistik. Anmäl dig här!

Senaste numret

Fler nyheter

Fler nyheter

Renässans för USA:s tillverkningsindustri

Effekterna av den amerikanska tullpolitiken är än så länge svåra att fullt ut analysera. Enligt färsk statistik från bland annat US Bureau of Economic Analysis har dock de utländska direktinvesteringarna i USA ökat under de senaste kvartalen. Och under 2025 har såväl utländska som inhemska företag ökat sina investeringar betydligt i den amerikanska tillverkningsindustrin.

Läs mer »

Strategiskt AI-partnerskap för smartare lagerhantering

I början av maj offentliggjordes ett strategiskt samarbete mellan nordiska supply chain-specialisten IMI Supply Chain Solutions och nederländska AI-experten CQM. Tillsammans ska de båda bolagen addera marknadsledande AI-funktionalitet i IMIs WMS-lösningar och därmed öka mjukvarornas värdeskapande. 

Läs mer »

Östersjöns första koldioxidneutrala rederi

Wasaline har tecknat ett biogas-avtal med Gasum samt ett Fuel EU Maritime-pooling avtal med Stena Line, vilket gör det möjligt för Wasaline att i framtiden endast använda biobränslen. Detta gör även rutten till världens första gröna sjöfartskorridor som är i drift, med stöd från den DNV-ledda Nordic Roadmap. Wasalines klimatmål att vara koldioxidneutral senast 2030 har därmed redan uppnåtts, säger bolaget i ett pressmeddelande.

Läs mer »