AI för framtidslogistik hos PostNord

PostNord Sverige hanterar i genomsnitt en halv miljon paket dagligen i sina paketterminaler runt om i landet. På vissa av dessa terminaler testas och utvecklas nu AI-lösningar för smartare paketsortering och optimerad lastning. Målet är att effektivisera hela logistikkedjan, minska kostnader och koldioxidutsläpp samt underlätta för medarbetarna. 

Bland annat testas en kamerabaserad AI-lösning som automatiskt mäter fyllnadsgraden i varje fordon. Kameran scannar av lastytan för samtliga transportfordon på terminalerna och skapar en översikt som används för en smartare datainsamling av effektiviteten i packning av fordonen. Denna lösning innebär att man ersätter den tidigare manuella datainsamlingen mot en helt automatiserad process, vilket ska spara arbete för medarbetare och säkra korrekta data. Genom att optimera transporterna minskar antalet onödiga körningar, vilket i sin tur bidrar till att reducera CO2-utsläppen.

– Vi utnyttjar den senaste AI-teknologin för att  maximera utrymmet i våra fordon. Det är som att spela Tetris, men i verkligheten. Genom att snabbt och automatiskt ge våra medarbetare information om hur mycket vi lastar, kan vi minska utrymmesförlusterna och öka effektiviteten i varje transportfordon. Tidigare var registreringen helt manuell, men är nu automatiserad, vilket innebär att vi kan minska kostnader och klimatavtryck samtidigt som vi underlättar för våra medarbetare och ledning i terminalerna. Det är fantastiskt att se hur denna teknologi fungerar och bidrar till att uppnå våra hållbarhetsmål, säger Mathias Krümmel, vd PostNord Sverige.

PostNord testar även en annan AI-baserad lösning i form av smarta glasögon med inbyggd AI och mikrofon för sina medarbetare i terminalerna. De smarta glasögonen kan skanna streckkoder på paket och ger omedelbar återkoppling om hur och var den skannade artikeln ska sorteras. Glasögonen ersätter traditionella handhållna verktyg som scannrar, vilket innebär att medarbetaren får tillgång till viktig information med båda händerna fria, vilket gör pakethantering mer effektiv och ergonomisk.

– Vi är övertygade om att vi måste våga vara framåtlutade med ny teknik för att möta framtidens utmaningar. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet för att underlätta för alla våra medarbetare. Dessutom strävar vi efter att vara en föregångare inom hållbar logistik och ser AI som en viktig del i att nå våra mål. De lösningar vi väljer att införa är noggrant utvalda för att möta de utmaningar som vår bransch står inför, både nu och i framtiden, säger Mathias Krümmel.

Fler nyheter

”Lagerpersonal vill ha mer AI, automation och andra stödjande tekniker”

En ny global studie från Zebra Technologies visar att oron bland lageranställda ökar – både vad gäller arbetsmiljö och möjligheten att möta verksamhetens mål. Allt fler upplever att de utför arbetsuppgifter som borde vara automatiserade, samtidigt som säkerheten brister på ett överbelastat lagergolv. Studien pekar på att intelligent automation, AI och mobila teknologier inte längre är framtidsvisioner, utan en direkt nödvändighet.

Läs mer »

Åtta av tio yngre e-handelskunder upplever leveransproblem enligt ny studie

Den globala leverantören av logistiklösningar, Descartes Systems Group, har just publicerat resultaten från sin fjärde årliga konsumentstudie av e-handelns hemleveranser. Studien visar att konsumenter i åldern 18-35 år är de som bidrar mest till tillväxten på en avtagande marknad. Samtidigt har de yngre konsumenterna mer negativa leveransupplevelser.

Läs mer »