”Strategin är rent nonsens om det operativa havererar”

AV STEFAN KARLÖF

I en intervju (SVT 11 mars) konstaterade docenten i krigsvetenskap, Ilmari Käihkö, att logistiken är en viktig del av strategin i samband med krig. Och jag kan bara konstatera att detsamma gäller i högsta grad även för företag i fredstid. För de flesta företag havererar den smartaste strategi om den inte förverkligas i det dagliga operativa arbetet.

Som alla andra har jag förfärats och blivit upprörd över det pågående kriget mitt i Europa. Samtidigt har jag med stort intresse följt olika experters reflektioner, bland annat flera av världens mest meriterade militärer, som alla samfällt konstaterar att de invaderande styrkorna fullständigt misslyckats vad gäller sin logistik- och försörjningsförmåga. Strategin var att ockupera landet och tillsätta en marionettregering, men logistiken kunde gudskelov inte leverera på det strategiska målet. I början av april uttryckte sig den pensionerade fyrstjärniga generalen Jack Kean så här om krigets första 6 veckor:

”Ryssarna har misslyckats totalt logistiskt. De gick in från fyra olika riktningar i ett mycket stort land, utan någon inbördes koordination. Varje sådan anfallsaxel behöver ha sin egen integrerade logistik för att försörja sina trupper med bränsle, underhåll, ammunition, mat, varma kläder med mera. Och de behöver dessutom ha ett fungerande flygunderstöd, vilket de saknade.”

General Kean var tidigare vicechef för USAs armé och är numera ordförande för ansedda tankesmedjan Institute for the study of war (ISW). Taktiskt sett, konstaterade Kean att: “It was considerably less than a satisfactory performance”. Följaktligen föll även strategin pladask.

De ryska trupperna agerade inte enligt de mest grundläggande reglerna för hur logistiken ska hanteras i samband med militära insatser, vilket bland annat blev tydligt av den flera mil långa konvoj av tanks och andra bepansrade fordon som fick bränslestopp nordväst om Kiev på grund av ett bristande logistikstöd och som varken skyddades av sitt eget artilleri eller flygvapen. Alltsammans ledde till höga förluster av både människor och material. Ryssarnas egna döda soldater lämnades dessutom kvar på marken, vilket ledde till att de övriga demoraliserades, vägrade lyda order och till och med deserterade i vissa fall.

“Their logistics system, and I am not even convinced there is one was a complete failure”, konstaterade Kean. Kort sagt; allt blev pannkaka. Som
tur är. Det finns mängder av liknande exempel på hur en havererad logistik i krig har fått stor påverkan på hur historien har utvecklat sig.

Mot ovanstående bakgrund känns generalen Omar Bradleys berömda citat mer relevant än någonsin: “Amateurs talk strategy. Professionals talk logistics.”

Stefan Karlöf, chefredaktör Supply Chain Effect

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »