AMAZON BLIR DELÄGARE I CARGOJET

Amazon fortsätter att ackvirera allt större logistikresurser inom alla områden från first-, till middle- och last-mile. Den senaste satsningen är ett strategiskt avtal med kanadensiska fraktbolaget Cargojet. Företagen har sedan tidigare ett samarbete som nu fördjupas samtidigt som Amazon får en 14,9-procentig minoritetspost i Cargojet i utbyte mot vissa garanterade framtida fraktintäkter. För Cargojet innebär avtalet att man får ett bättre resursutnyttjande genom de säkrade volymerna, vilket i sin tur skapar möjligheter för att bygga ut sitt fraktnätverk till fler destinationer och därmed leverera till 95 % av Kanadas 37 miljoner invånare.

Amazon använder Cargojet för att leverera paket mellan sina lager- och sorteringsanläggningar och till last-mile-transportörer som ansvarar för leveranserna till slutkund. Snabbhet och pålitlighet är en helt avgörande för hela e-handeln, och Amazon är den aktör som har satt standarden i branschen. Genom affären med Cargojet kan Amazon på sikt nå fler konsumenter och genom avtalet säkra upp välbehövlig fraktkapacitet under flera år framåt. Just fraktflyg är avgörande för att kunna leva upp till de snabba leveranstider som Amazons växande Prime tjänst baseras på. Sedan tidigare har Amazon 70 dedikerade fraktflygplan inom ramen för Amazon Air. I en kommentar säger Amazon vice President Global Transportation Adam Baker att han gläder sig åt att Amazon genom avtalet kommer att kunna erbjuda en ännu snabbare leveransservice i Kanada.

Fler nyheter

”Lagerpersonal vill ha mer AI, automation och andra stödjande tekniker”

En ny global studie från Zebra Technologies visar att oron bland lageranställda ökar – både vad gäller arbetsmiljö och möjligheten att möta verksamhetens mål. Allt fler upplever att de utför arbetsuppgifter som borde vara automatiserade, samtidigt som säkerheten brister på ett överbelastat lagergolv. Studien pekar på att intelligent automation, AI och mobila teknologier inte längre är framtidsvisioner, utan en direkt nödvändighet.

Läs mer »

Åtta av tio yngre e-handelskunder upplever leveransproblem enligt ny studie

Den globala leverantören av logistiklösningar, Descartes Systems Group, har just publicerat resultaten från sin fjärde årliga konsumentstudie av e-handelns hemleveranser. Studien visar att konsumenter i åldern 18-35 år är de som bidrar mest till tillväxten på en avtagande marknad. Samtidigt har de yngre konsumenterna mer negativa leveransupplevelser.

Läs mer »