Amazon lanserar fraktbokningstjänsten freight.amazon.com

I det tysta har Amazon lanserat en digital fraktbokningsplattform rapporterar nyhetssiten Freightwaves. På plattformen erbjuds transportkapacitet till priser som ligger mellan 26-33 procent under de ordinarie marknadspriserna. Syftet med den nya portalen är att erbjuda Amazons kunder att boka transporter till lägre priser och på samma gång säkerställa att man får de priser och den kapacitet som behövs för att Amazon ska kunna växa planenligt och säkra de nyligen lanserade en-dagars-leveranserna. I ett första steg erbjuds plattformen i ett antal utvalda amerikanska delstater.

Amazons godsflöden är redan enorma och bolaget har ett unikt stort nätverk av transportörer och kunder/varuägare. Genom att sammanlänka varuägarna med transportörerna tillvaratas nätverkseffekter och Amazon kan bygga upp en mäklarfunktion där man får större intäktsströmmar från transporterna. Amazon är redan en av världens tio största speditörer av sjöfrakt från Asien till USA och satsningarna på att bygga upp egen logistikkapacitet intensifieras oavbrutet och med digitala verktyg och plattformer som driver effektivitet och reducerar kostnader.

Källa: Freightwaves

Fler nyheter

Supply chain transformation eller gneta på som vanligt?  

”Att leverera en råvara eller produkt till en kund enligt utlovade förutsättningar låter som en relativt enkel uppgift. Men på en global spelplan med tusentals interagerande noder, hundratals produkter med varierande djup och innehåll i produktstrukturen, lagar och förordningar, störningar, politik och chefers personliga agenda, förstår man att komplexiteten i ett Supply Chain System (SCS) är stor.” Så börjar Roger Lindaus senaste krönika i SCE. Läs den här!

Läs mer »

Paketindex: Fler paket och mer från Kina

I slutet av februari släppte branschorganisationen Transportföretagen en ny upplaga av Paketindex som tillhandahåller statistik om leveranser inom e-handel i Sverige sett till volym, utveckling och trender. I Paketindex Kvartal 4 2024 syns det att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 5,4 procent jämfört med samma period förra året. Camilla Frisk, marknadsansvarig på Descartes, kommenterar här resultaten.  

Läs mer »