Amazon storsatsar på tunga elektriska lastbilar (eHGV) i Europa – ska leverera 350 miljoner paket per år

Amazon har lagt sin största order någonsin av tunga elektriska lastbilar i och med beställningen av fler än 200 lastbilar av typen eActros 600 från Mercedez-Benz samt ytterligare ett tiotal tunga fordon från Volvo Trucks. 

Ordern är en del av Amazons åtagande att uppnå netto-noll-utsläpp av koldioxid i verksamheten senast 2040. De tunga elektriska fordonen kommer att användas för längre rutter i bolagets ”middle-mil-network” i i Storbritannien och Tyskland, där de transporterar släpvagnar till och från Amazons leveranscenters, sorteringscenters och leveransstationer. Tillsammans förväntas fordonen transportera mer än 350 miljoner paket varje år utan att släppa ut några avgaser. 

Installerar laddningspunkter

Eftersom laddningsinfrastruktur för tunga fordon är otillräckligt utbyggd på många håll avser Amazon att tillsammans med partners installera 360 kW elektriska laddningspunkter på lämpliga platser där batteriet i de 40-ton tunga lastbilarna kan laddas från 20 till 80 procent på drygt en timme. Den aktuella ordern är en del av en investering på ca 4 miljarder kronor för gröna transporter i Storbritannien. Amazons generella elektrifiering av sin fordonsflotta finansieras delvis av den amerikanska regeringens nollutsläppsprogram för lastbilar. 

– Beställningen på fler än 200 elektriska lastbilar understryker vårt engagemang för att vara ledande inom elektrifiering av tunga godstransporter i Europa. Det är den största beställningen av elektriska tunga lastbilar från Amazon hittills och är ett viktigt steg när vi arbetar för att uppnå vårt klimatlöfte för att nå netto-noll koldioxidutsläpp i vår verksamhet till 2040, säger Andreas Marschner, vice vd för Amazon Worldwide Operations Sustainability

Snabb elektrifiering

Sedan tidigare har Amazon investerat i ett fyrtiotal eHGV lastbilar i Europa, och man har tillsammans med sina leveranspartners över 3 000 elbilar som levererar paket till kunder över hela Europa, vilka förväntas bli fler än 10 000 redan i slutet av 2025. Bolaget även fördubblat antalet europeiska storstäder som har så kallade mikromobilitetsnav – från 22 till 45 –  vilka möjliggör att miljontals leveranser sker till fots eller med elektriska lastcyklar. 

Annonser

SCE WEEKLY UPDATE

Vårt nyhetsbrev – SCE Weekly Update – kommer varje vecka och innehåller relevanta nyheter om supply chain och logistik. Anmäl dig här!

Senaste numret

Fler nyheter

Fler nyheter

Renässans för USA:s tillverkningsindustri

Effekterna av den amerikanska tullpolitiken är än så länge svåra att fullt ut analysera. Enligt färsk statistik från bland annat US Bureau of Economic Analysis har dock de utländska direktinvesteringarna i USA ökat under de senaste kvartalen. Och under 2025 har såväl utländska som inhemska företag ökat sina investeringar betydligt i den amerikanska tillverkningsindustrin.

Läs mer »

Strategiskt AI-partnerskap för smartare lagerhantering

I början av maj offentliggjordes ett strategiskt samarbete mellan nordiska supply chain-specialisten IMI Supply Chain Solutions och nederländska AI-experten CQM. Tillsammans ska de båda bolagen addera marknadsledande AI-funktionalitet i IMIs WMS-lösningar och därmed öka mjukvarornas värdeskapande. 

Läs mer »

Östersjöns första koldioxidneutrala rederi

Wasaline har tecknat ett biogas-avtal med Gasum samt ett Fuel EU Maritime-pooling avtal med Stena Line, vilket gör det möjligt för Wasaline att i framtiden endast använda biobränslen. Detta gör även rutten till världens första gröna sjöfartskorridor som är i drift, med stöd från den DNV-ledda Nordic Roadmap. Wasalines klimatmål att vara koldioxidneutral senast 2030 har därmed redan uppnåtts, säger bolaget i ett pressmeddelande.

Läs mer »