Amazon storsatsar på tunga elektriska lastbilar (eHGV) i Europa – ska leverera 350 miljoner paket per år

Amazon har lagt sin största order någonsin av tunga elektriska lastbilar i och med beställningen av fler än 200 lastbilar av typen eActros 600 från Mercedez-Benz samt ytterligare ett tiotal tunga fordon från Volvo Trucks. 

Ordern är en del av Amazons åtagande att uppnå netto-noll-utsläpp av koldioxid i verksamheten senast 2040. De tunga elektriska fordonen kommer att användas för längre rutter i bolagets ”middle-mil-network” i i Storbritannien och Tyskland, där de transporterar släpvagnar till och från Amazons leveranscenters, sorteringscenters och leveransstationer. Tillsammans förväntas fordonen transportera mer än 350 miljoner paket varje år utan att släppa ut några avgaser. 

Installerar laddningspunkter

Eftersom laddningsinfrastruktur för tunga fordon är otillräckligt utbyggd på många håll avser Amazon att tillsammans med partners installera 360 kW elektriska laddningspunkter på lämpliga platser där batteriet i de 40-ton tunga lastbilarna kan laddas från 20 till 80 procent på drygt en timme. Den aktuella ordern är en del av en investering på ca 4 miljarder kronor för gröna transporter i Storbritannien. Amazons generella elektrifiering av sin fordonsflotta finansieras delvis av den amerikanska regeringens nollutsläppsprogram för lastbilar. 

– Beställningen på fler än 200 elektriska lastbilar understryker vårt engagemang för att vara ledande inom elektrifiering av tunga godstransporter i Europa. Det är den största beställningen av elektriska tunga lastbilar från Amazon hittills och är ett viktigt steg när vi arbetar för att uppnå vårt klimatlöfte för att nå netto-noll koldioxidutsläpp i vår verksamhet till 2040, säger Andreas Marschner, vice vd för Amazon Worldwide Operations Sustainability

Snabb elektrifiering

Sedan tidigare har Amazon investerat i ett fyrtiotal eHGV lastbilar i Europa, och man har tillsammans med sina leveranspartners över 3 000 elbilar som levererar paket till kunder över hela Europa, vilka förväntas bli fler än 10 000 redan i slutet av 2025. Bolaget även fördubblat antalet europeiska storstäder som har så kallade mikromobilitetsnav – från 22 till 45 –  vilka möjliggör att miljontals leveranser sker till fots eller med elektriska lastcyklar. 

Fler nyheter

SCE TALKs: ”Mycket mer än AutoStore, en total systemintegratör”

Element Logic är en snabbväxande leverantör och systemintegratör av automatiserade lagerlösningar. Sedan länge förknippas Element Logic med AutoStore, eftersom bolaget har levererat hundratals AutoStore-lösningar världen över. I den här intervjun berättar Anders Bohlin, Sales Manager Element Logic Sweden, om varför bolaget satsar på ett allt bredare erbjudande av såväl hårdvaror, mjukvaror, tjänster och vilka ambitioner man har inför framtiden.

Läs mer »

Søstrene Grene implementerar Shelf-To-Person-lösning från Geek+

Kinesiska robotbolaget Geekplus och deras nordiska partner STL har implementerat en så kallade PopPick Lite-lösning – en shelf-to-person-lösning – i den danska butikskedjan Søstrene Grenes distributionscenter i Venlo, Nederländerna. Systemet, som består av 64 robotar och 8 plockstationer, uppges förbättra såväl ergonomi som genomströmning och noggrannhet.

Läs mer »

Globala störningar sätter 4PL i centrum för framtidens logistik

Geopolitiska spänningar, pandemins efterskalv och ekonomisk volatilitet gör att supply chain-frågorna är viktigare än någonsin. För Pontus Sellberg, analytiker på Danske Bank, innebär det att osäkerheten blivit den nya normaliteten. För Sonats vd Mattias Norin är slutsatsen lika tydlig: företag måste bygga upp en starkare förmåga att designa, styra och utveckla sina försörjningskedjor, och där spelar en oberoende 4PL-aktör en avgörande roll.

Läs mer »