Amazons resultat dyker med kostsamma leveranser

För tredje kvartalet i år levererar Amazon en en försäljningsökning på 24 %, och omsättningen landar på 70.0 Miljarder dollar. Däremot faller lönsamheten med närmare 30 %, vilket hänförs till de kostnadsfria endagsleveranser som Amazon erbjuder allt mer frikostigt. I en kommentar konstaterar Amazons vd och grundare Jeff Bezoz ”att det är en stor investering, men som är långsiktigt rätt för kunderna. Trots att det verkar ologiskt så genererar de snabba leveranserna den lägsta klimatpåverkan eftersom produkterna levereras från anläggningar som ligger väldigt nära mottagarna.” Som så ofta när det kommer till hållbarhet så är sambanden ofta komplexa och det som verkar fel kan vara rätt.

I dagarna meddelar Amazon även att man inför två-timmars-leverans av livsmedel för alla sina Prime-medlemmar som handlar på Whole Foods, en dagligvarukedja som sedan ett par år ägs av Amazon. Möjligen något att benchmarka för våra egna dagligvarukedjor …

https://ir.aboutamazon.com/news-releases/news-release-details/amazoncom-announces-third-quarter-sales-24-700-billion

.

Fler nyheter

Descartes: tullavgifter och handelshinder bekymrar 48 % av beslutfattarNA i Supply Chain

En ny studie från Descartes visar att 48 procent av beslutsfattarna inom logistik och Supply Chain ser ökade tullavgifter och handelshinder som en av de största utmaningarna just nu. Rapporten Supply Chain Intelligence Report 2024: Escalating Challenges for Global Supply Chain Leaders, visar att detta tillsammans med störningar i leveranskedjan (45 %) och geopolitisk instabilitet (41 %) är de faktorer som mest påverkar företagens försörjningskedjor.

Läs mer »