Amazons resultat dyker med kostsamma leveranser

För tredje kvartalet i år levererar Amazon en en försäljningsökning på 24 %, och omsättningen landar på 70.0 Miljarder dollar. Däremot faller lönsamheten med närmare 30 %, vilket hänförs till de kostnadsfria endagsleveranser som Amazon erbjuder allt mer frikostigt. I en kommentar konstaterar Amazons vd och grundare Jeff Bezoz ”att det är en stor investering, men som är långsiktigt rätt för kunderna. Trots att det verkar ologiskt så genererar de snabba leveranserna den lägsta klimatpåverkan eftersom produkterna levereras från anläggningar som ligger väldigt nära mottagarna.” Som så ofta när det kommer till hållbarhet så är sambanden ofta komplexa och det som verkar fel kan vara rätt.

I dagarna meddelar Amazon även att man inför två-timmars-leverans av livsmedel för alla sina Prime-medlemmar som handlar på Whole Foods, en dagligvarukedja som sedan ett par år ägs av Amazon. Möjligen något att benchmarka för våra egna dagligvarukedjor …

https://ir.aboutamazon.com/news-releases/news-release-details/amazoncom-announces-third-quarter-sales-24-700-billion

.

Fler nyheter

”Hållbara och motståndskraftiga transporter är en nyckelfråga för Sverige”

Ted Lundström är ordförande i Näringslivets Transportråd (NTR) och global logistikchef på Ovako. Han har lång erfarenhet av branschen där han ser både utmaningar och möjligheter för framtidens transportsystem och betonar vikten av att Sverige anpassar sig till en allt mer osäker omvärld genom att bygga ett flexibelt och hållbart transportsystem. Vi intervjuar Ted i senaste numret av Supply Chain Effect.

Läs mer »

Logtechpionjären

Logtechpionjären Amazon är en banbrytare vad gäller supply chain- och logistikteknik och ett företag som mer än andra representerar den snabbt ökade användningen av olika typer av teknologi i sina försörjningsflöden. Bolagets investeringar i teknik är en avgörande faktor bakom bolagets exceptionellt snabba tillväxt, höga effektivitet, lönsamhet och konkurrenskraft.

Läs mer »