Fr.v. Ankush Malhotra, ny koncernchef för Element Logic och Dag Adler Blakseth som tar ordförandeklubban i bolaget.

Ankush Malhotra ny koncernchef för Element Logic – Dag Adler Blakseth tar ordförandeklubban

– Ankush Malhotra är rätt person att leda företaget framåt i vad som kommer att bli en betydande global satsning, säger Dag-Adler Blakseth, tidigare koncernchef för Element Logic och en av de personer som grundade bolaget för snart 40 år sedan.

Blakseth, som grundade företaget för nästan 40 år sedan och nu drar sig tillbaka från den dagliga driften efter 30 år som vd och koncernchef för den snabbväxande verksamheten. 

– Jag ser verkligen fram emot att bli en del av det här fantastiska företaget. Element Logic har haft en imponerande tillväxtresa och har stora ambitioner för kommande kapitel. Jag är glad att få vara en del av en passionerad grupp och ser fram emot att skapa värde och driva verksamheten framåt de kommande månaderna och åren, säger Ankush Malhotra, som tillträder som ny koncernchef med omedelbar verkan. 

Malhotra har sin bas i London har de senaste 18 åren varit verskam på företaget Fluke Industrial, de senare åren som vd för företaget.

– Med tanke på den globala expansionen företaget siktar på känns det naturligt att lämna över stafettpinnen nu. Ankush Malhotra är en ambitiös ledare med internationell erfarenhet som vet vad som krävs för att lyckas som globalt företag. Hans ledarstil och principer stämmer väl överens med vad vi på Element Logic står för och strävar efter att vara. Ankush omfattande kunskap i att leda ett tillväxtföretag med varierad komplexitet på en global marknad gör honom till det perfekta valet för vår fortsatta resa, säger Dag-Adler Blakseth, som nu kliver in i rollen som styrelseordförande. 

Ambitiösa tillväxtplaner 

De senaste åren har Element Logic expanderat rejält och utökat distributionen till nya marknader. Under de senaste tre åren har företaget vuxit från 12 till 19 marknader, från en till tre kontinenter och från 170 till 900 anställda världen över. Nu är ambitionen att ta ännu fler marknadsandelar i och utanför Europa, för att på sikt bli den ledande globala aktören inom automatiserade lagerlösningar. 

– Nästa kapitel för Element Logic är spännande. Vi är modiga i vår ambition om att öka marknadsandelarna över hela världen genom internationell expansion, ytterligare geografiska inträden och ett ökat utbud. Jag kommer att använda min erfarenhet och kunskap för att arbeta för lönsam tillväxt på alla marknader – samtidigt som vi fortsätter ha en människocentrerad kultur – tillsammans med det talangfulla teamet på Element Logic, säger Malhotra.

Fler nyheter

Hållbar e-handel: Hur snabbt behöver leveransen komma?

Hur hållbar är dagens snabba e-handelsdistribution? Och vilket behov har kunderna av snabba leveranser?
Forskare från Linköpings Universitet och RISE Research Institutes of Sweden har i en ny studie studerat konsumenternas tidskrav och syn på hållbara leveransalternativ vid e-handel.

Läs mer »

Svenskarnas e-handel ökar och alltmer beställs från utlandet

Svenskar fortsätter att e-handla alltmer, och en allt större andel av handelsströmmarna kommer från utlandet. Samtidigt efterfrågas bättre möjligheter att välja hållbara transporter. Det är några av resultaten i Paketindex, som Transportföretagen tillsammans med HUI tagit fram för årets tredje kvartal.

Läs mer »