Patrick Hjetland, vd för Apotera.no. Foto: Apotera.no

Apotea går in i Norge och Finland – vill bli störst i Norden

Apotea berättar i ett pressmeddelande att bolaget har köpt in sig i de två etablerade nordiska konkurrenterna Apomera och Apotera i Finland respektive Norge. Tanken är att använda Apoteas affärsmodell och göra en motsvarande resa.

– Jag ser en enorm potential i att skapa nya Apotea i våra nordiska grannländer. Jag tror att det behövs en utmanare på dessa marknader och det finns även många synergier mellan bolagen att dra fördel av, säger Apoteas vd och grundare Pär Svärdson.

Det har gått tio år sedan nätapoteket Apotea påbörjade sin resa mot att bli Sveriges största apotek. I Norge och Finland har utvecklingen av nätapotek inte kommit lika långt och Apotea ser en möjlighet att fortsätta resan mot att bli Nordens största nätapotek. Genom att investera i befintliga bolag behöver den resan inte börja från noll, utan Apotea kan fortsätta utveckla och växa med de etablerade bolagen Apomera och Apotera och använda samma struktur som på Apotea. Ägarandelar och köpeskilling har inte offentliggjorts, men både Apomera och Apotera uttalar sig mycket positivt om de framtida möjligheterna tillsammans med Apotea.

– Vi ser väldigt mycket fram emot samarbetet med Apotea och att dra nytta av de synergier vi ser mellan bolagen. Vidare är det ingen hemlighet att vi är stolta över att ha fått en så kompetent aktör som format den svenska nätapoteksmarknaden på ägarsidan. Nu ser vi fram emot att kunna accelerera vår tillväxt ytterligare som utmanare på den norska apoteksmarknaden, säger Patrick Hjetland, vd för Apotera.no.

Även Apomeras vd Pekka Ketonen är positiv till affären, som han menar kommer att accelerera det egna företagets tillväxt.

– Vi är oerhört glada och stolta över att ha fått in Apotea som ägare. Sveriges största nätapotek är en uppstickare som har format den svenska e-handeln för apotek. Deras erfarenheter och kompetens är en ynnest för oss att få ta del av. Vi kommer att accelerera än mer nu och satsa vidare får att nå målet om att bli finsk marknadsledare i vår bransch.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »