Patrick Hjetland, vd för Apotera.no. Foto: Apotera.no

Apotea går in i Norge och Finland – vill bli störst i Norden

Apotea berättar i ett pressmeddelande att bolaget har köpt in sig i de två etablerade nordiska konkurrenterna Apomera och Apotera i Finland respektive Norge. Tanken är att använda Apoteas affärsmodell och göra en motsvarande resa.

– Jag ser en enorm potential i att skapa nya Apotea i våra nordiska grannländer. Jag tror att det behövs en utmanare på dessa marknader och det finns även många synergier mellan bolagen att dra fördel av, säger Apoteas vd och grundare Pär Svärdson.

Det har gått tio år sedan nätapoteket Apotea påbörjade sin resa mot att bli Sveriges största apotek. I Norge och Finland har utvecklingen av nätapotek inte kommit lika långt och Apotea ser en möjlighet att fortsätta resan mot att bli Nordens största nätapotek. Genom att investera i befintliga bolag behöver den resan inte börja från noll, utan Apotea kan fortsätta utveckla och växa med de etablerade bolagen Apomera och Apotera och använda samma struktur som på Apotea. Ägarandelar och köpeskilling har inte offentliggjorts, men både Apomera och Apotera uttalar sig mycket positivt om de framtida möjligheterna tillsammans med Apotea.

– Vi ser väldigt mycket fram emot samarbetet med Apotea och att dra nytta av de synergier vi ser mellan bolagen. Vidare är det ingen hemlighet att vi är stolta över att ha fått en så kompetent aktör som format den svenska nätapoteksmarknaden på ägarsidan. Nu ser vi fram emot att kunna accelerera vår tillväxt ytterligare som utmanare på den norska apoteksmarknaden, säger Patrick Hjetland, vd för Apotera.no.

Även Apomeras vd Pekka Ketonen är positiv till affären, som han menar kommer att accelerera det egna företagets tillväxt.

– Vi är oerhört glada och stolta över att ha fått in Apotea som ägare. Sveriges största nätapotek är en uppstickare som har format den svenska e-handeln för apotek. Deras erfarenheter och kompetens är en ynnest för oss att få ta del av. Vi kommer att accelerera än mer nu och satsa vidare får att nå målet om att bli finsk marknadsledare i vår bransch.

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »