Fr v Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic Sverige och Pär Svärdson, CEO på Apotea.

Apotea satsar på en AutoStore-lösning från Element Logic

Nätapoteket Apotea är marknadsledaren för receptbelagda och icke receptbelagda läkemedel online. Tack vare en snabbt ökande efterfrågan väljer bolaget nu att ytterligare automatisera sitt lager med en AutoStore-lösning från Element Logic. 

Som en del av avtalet ingår plockroboten eOperator från Element Logic. Apotea har automatiserat delar av sina lagerprocesser med olika leverantörer genom åren och nu tas nästa steg. I AutoStore-lösningen ingår 20 000 backar, 30 AutoStore-robotar (R5), 4 karusellportar och plockrobotar. AutoStore systemet kommer även kopplas ihop med övriga zoner av automation via ett bansystem. Robotsystemet är byggt för att ytterligare kunna expanderas i framtiden och initialt beräknas den nya kapaciteten bli 800 orderrader i timmen.

Självlärande plockrobot

AutoStore är en goods to person-lösning, men som funkar lika bra med personal som med den automatiska plockroboten eOperator, vilken är en viktig del i den nya satsningen. eOperator är resultatet av ett samarbete mellan Element Logic och Right Hand Robotics, där robotarmen är utformad för att plocka automatiskt 24/7 i samspel med AutoStore. Med hjälp av maskininlärning hittar eOperator automatiskt det bästa sättet att hantera varje föremål som ska plockas, vilket uppges öka orderkapaciteten, godshanteringen och leveranstiden.

– Apotea är en imponerande gigant inom svensk e-handel och eftersom ett av deras främsta försäljningsargument är snabba och exakta leveranser blev det naturligt att koppla ihop deras AutoStore-lösning med Element Logics smarta plockare, eOperator. Resultatet blir förbättrad orderkapacitet, godshantering och leveranstid, säger Anders Bohlin, Sales Director på Element Logic Sverige.

– För oss var det viktigt med ett system som kan hantera variationer i produktstorlek och orderingång som kan expanderas när vi växer. Den här satsningen hjälper oss att bli mer effektiva vilket underlättar för oss att överträffa våra kunders förväntningar, säger Pär Svärdson, CEO på Apotea.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »