Autonoma fordon bekämpar coronaviruset

Kinesiska e-handelsjätten JD.com har mobiliserat sitt logistikbolag JD Logistics i kampen mot coronaviruset. JD Logistics påbörjade den 25 januari leveranser av mat och medicinsk utrustning i de drabbade områdena med hjälp av sina autonoma drönare och robotar. För att minimera kontakt mellan människor och virusspridning har befolkningen i ökad utsträckning beställt varor på nätet. JD Logistics automatiserade lageranläggningar har därför gått på högvarv och hanterat nästan dubbelt så många order som vanligt, ca 1 miljon per dag under den senaste tiden. JD Logistics erbjuder även stödtjänster till bolagets 250 000 last-mile-leverantörer så att de kan upprätthålla sin service i de drabbade provinserna. Stödtjänsterna består bland annat av logistiskt, tekniskt och finansiellt stöd samt hälsoskydd. Under de senaste veckorna har bolaget även genomfört 2,5 miljoner leveranser av medicinsk skyddsutrustning genomförts till sjukhus, bland annat av ansiktsmasker, handskar och desinfektionsmedel.

Personallösa butiker

Utöver de autonoma leveranserna så har JD.com utvecklat obemannade snabbköp, som erbjuder konsumenter i Guilin, Shenzhen and Dongguan ett sätt att köpa sina vardagsvaror utan att behöva ha kontakt med butikspersonal. De personallösa butikerna lanserades 2017 och kunderna får access till butikerna genom att skanna en kod, hämta de produkter som man vill ha och därefter går ut från butiken. Varorna läses av och betalas automatiskt när kunden lämnar butiken.

https://jdcorporateblog.com/jd-tests-robot-and-drone-deliveries-for-coronavirus-aid/

Fler nyheter

”Lagerpersonal vill ha mer AI, automation och andra stödjande tekniker”

En ny global studie från Zebra Technologies visar att oron bland lageranställda ökar – både vad gäller arbetsmiljö och möjligheten att möta verksamhetens mål. Allt fler upplever att de utför arbetsuppgifter som borde vara automatiserade, samtidigt som säkerheten brister på ett överbelastat lagergolv. Studien pekar på att intelligent automation, AI och mobila teknologier inte längre är framtidsvisioner, utan en direkt nödvändighet.

Läs mer »

Åtta av tio yngre e-handelskunder upplever leveransproblem enligt ny studie

Den globala leverantören av logistiklösningar, Descartes Systems Group, har just publicerat resultaten från sin fjärde årliga konsumentstudie av e-handelns hemleveranser. Studien visar att konsumenter i åldern 18-35 år är de som bidrar mest till tillväxten på en avtagande marknad. Samtidigt har de yngre konsumenterna mer negativa leveransupplevelser.

Läs mer »