Autonoma fordon bekämpar coronaviruset

Kinesiska e-handelsjätten JD.com har mobiliserat sitt logistikbolag JD Logistics i kampen mot coronaviruset. JD Logistics påbörjade den 25 januari leveranser av mat och medicinsk utrustning i de drabbade områdena med hjälp av sina autonoma drönare och robotar. För att minimera kontakt mellan människor och virusspridning har befolkningen i ökad utsträckning beställt varor på nätet. JD Logistics automatiserade lageranläggningar har därför gått på högvarv och hanterat nästan dubbelt så många order som vanligt, ca 1 miljon per dag under den senaste tiden. JD Logistics erbjuder även stödtjänster till bolagets 250 000 last-mile-leverantörer så att de kan upprätthålla sin service i de drabbade provinserna. Stödtjänsterna består bland annat av logistiskt, tekniskt och finansiellt stöd samt hälsoskydd. Under de senaste veckorna har bolaget även genomfört 2,5 miljoner leveranser av medicinsk skyddsutrustning genomförts till sjukhus, bland annat av ansiktsmasker, handskar och desinfektionsmedel.

Personallösa butiker

Utöver de autonoma leveranserna så har JD.com utvecklat obemannade snabbköp, som erbjuder konsumenter i Guilin, Shenzhen and Dongguan ett sätt att köpa sina vardagsvaror utan att behöva ha kontakt med butikspersonal. De personallösa butikerna lanserades 2017 och kunderna får access till butikerna genom att skanna en kod, hämta de produkter som man vill ha och därefter går ut från butiken. Varorna läses av och betalas automatiskt när kunden lämnar butiken.

https://jdcorporateblog.com/jd-tests-robot-and-drone-deliveries-for-coronavirus-aid/

Fler nyheter

Peak Performance till Nowaste Logistics

Modeföretaget Peak Performance bestämt sig för att flytta logistiken från Köpenhamn till Helsingborg, när Nowaste Logistics tar över bolagets lager och lagerhantering. Genom en omni-channel lösning kommer Peak Performance med den nya etableringen att nå ut till samtliga butiker, e-handlare och e-handelskunder inom EMEA.

Läs mer »

SCE nummer fyra ute nu: Värdeskapande transportation management

I årets fjärde utgåva av Supply Chain Effect intervjuas Mathias Krümmel, vd på DHL Freight Sverige, och med en lång, framgångsrik karriär inom logistik och transport. I den personliga intervjun ger han bland annat sin syn på transport- och logistikbranschens utveckling, och nyckeln till framgångsrikt ledarskap och förändringsarbete.

Läs mer »