Robin Engstrand, Bring. Foto: Tore Hole Oksnes

Bring lanserar paketboxar i egen regi

Bring har tagit beslut om att etablera egna paketboxar i Sverige och ger sig därmed in i den pågående kampen med aktörer som iBoxen, PostNord, Instabox och Budbee. Till att börja med ska Bring placera ut några hundra skåp i de största städerna och finnas där människor bor eller rör sig dagligen. 

Den nordiska koncern som Bring tillhör – Posten Norge – har haft framgångar med egna paketboxar i Norge. Nu väljer man att ta steget även i Sverige.

– Boxarna blir en viktig del av det totala erbjudandet och kompletterar vårt befintliga nätverk. Som kund hos oss ska det finnas ett alternativ för alla – oavsett om du vill ha din leverans hem till dörren, hämta ut det hos ombudet när du passerar på väg från jobbet, eller i ett paketskåp när det passar dig, säger Robin Engstrand, chef på Bring för B2B och e-handelstjänster i Sverige, Danmark och Finland.

Paketboxarna ska finnas där konsumenterna rör sig dagligen. Boxarna kommer börja rullas ut inom de närmaste månaderna.

Det viktigaste med den här investeringen är att göra det smidigt att hämta paket, få det att passa in i det berömda livspusslet. För kanske kan ett paketskåp vara mer än bara ett paketskåp: det kan vara en promenad med hunden, en service till hyresgästerna i en kontorsfastighet, något som adderar mervärde till just din butik – eller något helt annat.

– Det där med att placera boxar där det passar i livspusslet är ju spännande, vardagen idag är inte vad den var igår. Vi tror därför starkt på att ha ett brett erbjudande av tjänster till våra e-handlare och till deras kunder, kanske dyker det därför upp boxar på helt nya platser – vi får se, säger Robin Engstrand.

Fler nyheter

GXO Logistics satsar på humanoida lagerrobotar

Det amerikanska globalt verksamma 3PL-företaget GXO Logistics har ingått ett avtal med robotutvecklaren Reflex Robotics om pilottestning av deras humanoida robot, Reflex Bot. En humanoid robot, även kallad maskinmänniska, är utvecklad för att efterlikna hur människokroppen ser ut och utför arbetsuppgifter.

Läs mer »

Paketindex: Ökad e-handel med Kina som största land för utrikes köp

Av Paketindex kvartal 2 2024 (Transportföretagen) framgår att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 9,6 % jämfört med samma period förra året, och ökningen hittills i år uppgår till 9,7 %. Utlandspaketen växte även kraftigt som en följd av fler köp från kinesiska lågprissajter. Enligt PostNords rapport E-barometern har Kina nu sprungit förbi Tyskland och blivit svenskarnas förstahandsval när de e-handlar från utlandet.

Läs mer »