Robin Engstrand, Bring. Foto: Tore Hole Oksnes

Bring lanserar paketboxar i egen regi

Bring har tagit beslut om att etablera egna paketboxar i Sverige och ger sig därmed in i den pågående kampen med aktörer som iBoxen, PostNord, Instabox och Budbee. Till att börja med ska Bring placera ut några hundra skåp i de största städerna och finnas där människor bor eller rör sig dagligen. 

Den nordiska koncern som Bring tillhör – Posten Norge – har haft framgångar med egna paketboxar i Norge. Nu väljer man att ta steget även i Sverige.

– Boxarna blir en viktig del av det totala erbjudandet och kompletterar vårt befintliga nätverk. Som kund hos oss ska det finnas ett alternativ för alla – oavsett om du vill ha din leverans hem till dörren, hämta ut det hos ombudet när du passerar på väg från jobbet, eller i ett paketskåp när det passar dig, säger Robin Engstrand, chef på Bring för B2B och e-handelstjänster i Sverige, Danmark och Finland.

Paketboxarna ska finnas där konsumenterna rör sig dagligen. Boxarna kommer börja rullas ut inom de närmaste månaderna.

Det viktigaste med den här investeringen är att göra det smidigt att hämta paket, få det att passa in i det berömda livspusslet. För kanske kan ett paketskåp vara mer än bara ett paketskåp: det kan vara en promenad med hunden, en service till hyresgästerna i en kontorsfastighet, något som adderar mervärde till just din butik – eller något helt annat.

– Det där med att placera boxar där det passar i livspusslet är ju spännande, vardagen idag är inte vad den var igår. Vi tror därför starkt på att ha ett brett erbjudande av tjänster till våra e-handlare och till deras kunder, kanske dyker det därför upp boxar på helt nya platser – vi får se, säger Robin Engstrand.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »