CEVA Logistics och Fnac Darty bildar europeisk jätte för e-handelslogistik

Butikskedjan Fnac Darty och 3PL-bolaget CEVA Logistics meddelar att de har undertecknat ett avtal om att etablera ett joint venture med ambitionen att bli en stor europeisk aktör inom e-handelslogistik och på SaaS-marknaden. Det gemensamma bolaget heter Weavenn och erbjuder en integrerad tjänst som kombinerar en teknisk marknadsplattform med olika logistiklösningar.

Erbjudandet ska möta alla behov hos e-handelsaktörer, bland annat en fullständig hantering av marknadsplatser, direktförsäljning till konsumenter och omnikanalleverans. Fnac Darty-gruppen har ett nätverk av nästan 1 000 butiker och en beprövad omnikanalmodell med 24 miljoner unika månatliga besökare på sina webbplatser, och CEVA Logistics, ett världsledande 3PL-bolag, har ett nätverk av över 1 300 logistikanläggningar i fler än 170 länder och erbjuder fulfilment-plattformen Shipwire.

– Med över 1 miljard orderrader fram till 2022 har e-handel blivit en central del av vår logistikverksamhet och expertis. Genom att samarbeta med en branschledare som Fnac Darty kan vi skapa en lösning som drar nytta av de bästa tekniska lösningarna och som kan stödja marknadens tillväxt, genom att möta kraven från e-handelssäljare när det gäller effektivitet, tillgänglighet, transparens och synlighet, säger Mathieu Friedberg, CEO på CEVA Logistics.

Weavenn ägs till lika delar av de två företagen som räknar med att samarbetet kommer generera en försäljning på över 200 miljoner euro de kommande fem åren, med en tvåsiffrig rörelsemarginal. Samarbetet planeras att sjösättas under 2024, men ska dessförinnan godkännas av konkurrensmyndigheter.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »