Craft automatiserar och ökar sin kvalitet och produktivitet

Craft, som är en del av New Wave Group, producerar och säljer funktionella träningskläder, har installerat en AutoStore, levererad av Element Logic.

Men den nya anläggningen får Craft en helautomatiserad och mer kompakt lagring, som resulterar i en effektivare och inlagringsprocess och plock. Anläggningen består av 50 000 lådor, 30 robotar och 8 portar. Därutöver installeras ett conveyorsystem som kopplas ihop med ett system för automatisk förslutning, anpassning av höjd, etikettering och sortering av färdigplockade order. Dessutom installeras en take-away bana för tomemballage vid inleveransportarna.

– Satsningen på automationen från Element Logic är en viktig del i vår tillväxtresa. Med lagersystemet AutoStore får vi en effektivare lagerhantering, starkare leveranskapacitet och en mer ergonomisk arbetsplats säger Stefan Persson, vd på Craft.

Automationen möjliggör en process där antalet plockfel minimeras, leveranssäkerheten är hög och där antalet hanterade orderrader/timme ökar markant. Dessutom kan systemet enkelt skalas upp med fyra plockportar och ytterligare 10 000 lådor.

– Craft är en nyckelkund till oss på Element Logic och det känns bra att vi kan hjälpa dem att öka deras produktivitet samtidigt som de kan vara kvar på samma yta. Nu ser vi fram emot att fortsätta vara en del av deras tillväxt- och automationsresa. Crafts installation är den tredje leveransen av AutoStore i Ulricehamn och det är tydligt att här finns ett näringsliv som tagit till sig moderna sätt att arbeta på, säger Jörgen Andersson, Sales Manager på Element Logic Sverige.

Fler nyheter

GXO Logistics satsar på humanoida lagerrobotar

Det amerikanska globalt verksamma 3PL-företaget GXO Logistics har ingått ett avtal med robotutvecklaren Reflex Robotics om pilottestning av deras humanoida robot, Reflex Bot. En humanoid robot, även kallad maskinmänniska, är utvecklad för att efterlikna hur människokroppen ser ut och utför arbetsuppgifter.

Läs mer »

Paketindex: Ökad e-handel med Kina som största land för utrikes köp

Av Paketindex kvartal 2 2024 (Transportföretagen) framgår att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökade med 9,6 % jämfört med samma period förra året, och ökningen hittills i år uppgår till 9,7 %. Utlandspaketen växte även kraftigt som en följd av fler köp från kinesiska lågprissajter. Enligt PostNords rapport E-barometern har Kina nu sprungit förbi Tyskland och blivit svenskarnas förstahandsval när de e-handlar från utlandet.

Läs mer »