Nvidias CEO Jensen Huang. Foto: Nvidia

”Den autonoma fordonsrevolutionen är här”

På teknikmässan CES i Las Vegas (7-10 januari) presenterade börsraketen Nvidia sin nya AI-plattform Cosmos som genererar realistisk video som används för att träna upp humanoida robotar och lösningar för autonoma fordon. 

Nvidias CEO Jensen Huang konstaterade i samband med mässans öppnande att ”den autonoma fordonsrevolutionen är här” och han menade att autonoma fordon nu kommer att utvecklas med samma revolutionerande kraft som datorgrafiken.

– Jag förutspår att detta sannolikt kommer att bli den första robotindustrin som omsätter flera miljarder dollar, konstaterade Huang i sitt tal. 

Cosmos-plattformen söker och analyserar videodata som grund för att utveckla träningsscenarier – exempelvis hur man manövrerar ett fordon vid dålig väderlek eller hanterar trafikstockningar i ett lager. Cosmos baseras på öppen källkod, som fungerar med Nvidias Omniverse – ett fysiksimuleringsverktyg – för att skapa mer realistisk video som enligt Jensen Huang kommer att tillhandahållas till en mycket lägre kostnad än de lösningar som finns på marknaden idag, exempelvis där fordon spelar in videosekvenser från vägar och människor tränar robotar att utföra repetitiva uppgifter.  

Samarbetar med ledande partners

Nvidia meddelade även att man ingått partnerskap med Toyota, lastbilsföretaget Aurora och fordonsteknikbolaget Continental för att utveckla nästa generations autonoma fordon. Här ska Nvidias operativsystem DriveOS ligga till grund för att driva och manövrera nya autonoma fordonen med hög säkerhet. 

Helt autonom lastbilstjänst 2025

Lastbilstillverkaren Aurora, baserad i Pittsburgh, planerar att lansera sina förarlösa lastbilar med Nvidias tekniker kommersiellt redan i april 2025.  Aurora levererar redan sina självkörande lastbilar till biltillverkare som Volvo, Toyota, Kenworth och PACCAR och planerar att lansera en helt autonom lastbilstjänst i Texas under detta år.

Klart för massproduktion

Tillsammans med nyss nämnda Continental – som bland annat erbjuder teknologier för passiv säkerhet, rörelse- och rörelsekontrollsystem samt för assisterad och automatiserad körning – har Aurora redan utvecklat autonoma lösningar för massproduktion. Under 2027 planerar Aurora och Continental att lansera ett system som är utformat för att ta över kontrollen över ett fordon om det primära Aurora-systemet misslyckas.

Stationär superdator på ditt skrivbord

I tillägg till ovanstående tillkännagav Jensen Huang att Nvidia i maj i år kommer att lansera Project DIGITS – en stationär superdator för utvecklare och entusiaster inom generativ AI. Med den nya datorn kan entusiasterna experimentera med AI-modeller på en dator som kostar 30 tusen kronor. Project DIGITS, som drivs av det nya så kallade Blackwell-chippet, gör det möjligt för användare att köra AI-modeller med upp till 200 miljarder parametrar. Detta innebär att modeller som tidigare krävde kostsam molninfrastruktur för att fungera nu kan köras på ditt skrivbord.

Fler nyheter

ODA erbjuder sin logistiklösning till andra dagligvaruaktörer – ”Logistigs as a Service”

Norska Oda Group, som förvärvade Mathem 2024 och fusionerade verksamheten med Oda Norge, etablerar ett eget affärsområde för att sälja sin logistiklösning som ”Logistics-as-a-Service” (LaaS). Logistiklösningen kommer att erbjudas andra europeiska dagligvaruaktörer som bedriver e-handel. Enligt Oda har branschen svårt att få sin e-handel lönsam på grund av att logistiken är för komplex, leveransfönstren för smala och marginalerna för låga.

Läs mer »

Resiliens i försörjningskedjor och behovet av systemsyn

Inom ramen för forskningsprojektet BULT – Beredskapshänsyn i utveckling och långsiktsplanering av transportsystem – har forskare från Linköpings universitet tillsammans med kollegor på FOI, VTI, KTH och Försvarshögskolan studerat olika aktörers resiliensstrategier i det svenska godstransportsystemet. En viktig aspekt för att uppnå bättre resiliens handlar om att ha en god systemsyn. Vad detta egentligen innebär i praktiken utvecklas i det följande.

Läs mer »