I Descartes studie 9th Annual Global Transportation Management Benchmark Survey presenteras resultaten av intervjuer med över 600 deltagare i USA, Kanada och Västeuropa, jämnt fördelade mellan leverantörer av logistiktjänster och varuägande företag (tillverkare, distributörer och återförsäljare) i olika branscher. 81 procent av de tillfrågade bolagen ser transport management som en särskiljande faktor eller ett konkurrensmedel.
Detta är en rekordhög siffra under de nio år som undersökningen har genomförts, samtidigt som andelen som ser transport som en grundläggande tjänst eller som oviktig, sjönk till 19 procent, den lägsta siffran sedan undersökningen startade.
– Årets undersökning visar att det görs betydande framsteg från att se transporter som endast en kostnad till en strategi för ökat kundvärde och affärstillväxt. Den övergången stöds av ökade investeringar i TMS-teknik, eftersom företagen strävar efter att integrera automatisering och AI i verksamheten för att förbättra utfallet, säger Mike Hane, Director, Product Marketing, Transportation Management på Descartes.
Även om transport management system (TMS) i allt högre grad ses som en viktig lösning för speditörer och Logistics Service Providers (LSPs), finns det fortfarande betydande luckor när det gäller automatisering och digital mognad. Endast 17 procent av respondenterna uppger att de är helt automatiserade, medan över en tredjedel är starkt eller mestadels beroende av manuella processer (se figur 1). Skillnaden är särskild stor mellan företag med branschledande finansiella resultat (51 procent helt automatiserade processer) och företag med finansiella resultat under genomsnittet (5 procent helt automatiserade processer), som ligger betydligt efter när det gäller automatisering, införande av artificiell intelligens (AI) och förväntningar på tillväxt. Se figur 1. How mature is your company’s transportation technology adoption?

När det gäller användningen av generativ AI angav hela 96 procent av de tillfrågade att de använder AI i sin verksamhet, med de tre vanligaste användningsområdena som datainmatning (41 procent), rutt-/lastoptimering (39 procent) och AI-driven fraktprognosering och automatiserad lastmatchning (båda 35 procent). De 4 procent av respondenterna som inte använder generativ AI var mycket mer benägna att se transport management som ”ett nödvändigt ont” och förväntar sig begränsad eller ingen tillväxt under de kommande två åren. Se figur 2. Is your company leveraging generative AI in any of these areas?

Descartes och SAPIO Research intervjuade 616 deltagare, jämnt fördelade mellan leverantörer av logistiktjänster (ombud, speditörer och 3PL) och varuägare (tillverkare, distributörer och återförsäljare) från en rad olika branscher. Målet var att förstå hur företagen ser på transport managment, ta reda på vilka funktioner, teknikval, strategier som har störst inverkan på transportverksamheten och ge en prognos för framtida IT-investeringar inom transportsektorn. Respondenterna var baserade i USA, Kanada och Västeuropa.