Descartes förvärvar Peoplevox

Mjukvarubolaget Descartes förvärvar det brittiska företaget Peoplevox, som bland annat erbjuder ett molnbaserat eWMS för e-handelsföretag. Genom förvärvet stärker Descartes sin portfölj av e-handelslösningar. 

Peoplevox eWMS kopplas till en webbshop och de beställningar som sedan görs hanteras automatiskt och skickas som plock- och packlistor till e-handlarens eller 3PL-partnerns mobila enheter för att sedan gå vidare till leveranssystemet. Förvärvet av Peoplevox uppges vara en viktig del i Descartes långsiktiga plan att stärka sin globala närvaro och ledande position på marknaden.    

– Lyckade leveranser inom e-handeln kräver flexibla system som kan skalas upp och ner beroende på efterfrågan, samtidigt som de komplexa kopplingarna till försäljnings- och leveranskanalerna bibehålls. Vårt webbaserade eWMS är utvecklat just för det och ger kunderna stora konkurrensfördelar. Tillsammans med Descartes får vi nu en möjlighet att stärka vår räckvidd och med integrationen av ny teknik kommer vi kunna hantera hela livscykeln av nationella och internationella e-handelsleveranser, säger Jonathan Bellwood, grundare av Peoplevox. 

Stora möjligheter för Descartes i Norden
För Descartes nordiska verksamhet har förvärvet stor betydelse då den svenska e-handelsmarknaden expanderar i hög takt. I 2019 års E-barometer, som tas fram av PostNord, Svensk Digital Handel och HUI Research redovisas siffror över den svenska e-handeln. Tillväxten under 2019 landade på 13 procent, och den totala e-handelsomsättningen summeras till 87 miljarder kronor.

– Peoplevox adderar viktig kunskap och erfarenhet till ett växande verksamhetsområde för oss, nämligen e-handeln. Vi är väldigt glada över att Peoplevox blir en del av Descartes och ger oss ännu bättre möjligheter att hjälpa de företag som driver e-handel med egna varumärken, tillägger Lars Persson, försäljningschef Norden på Descartes.

Descartes logistiknätverk är idag det största multimodala nätverket av logistikintensiva företag i världen, med användare av företagets molnbaserade tjänster i över 160 länder. Förvärvet av Peoplevox möjliggör för Descartes att nå fler kunder och marknader, exempelvis direkt-till-konsument-företag (DTC), e-handelsföretag och traditionella butiker som vill förbättra sin onlinenärvaro. 

Fler nyheter

WSJ: USA och Kina frikopplas än mer

Amerikanska företag väljer bort Kina, konstateras Wall Street Journal i veckan. Importen från Kina till USA ökade förvisso med 1,5 procent från mars till april, men Kinas andel av den amerikanska varuimporten sjönk till den lägsta nivån sedan 2006.

Läs mer »

NA-KD expanderar med Element Logic i Nederländerna

Modeföretaget NA-KD etablerar nytt lager i Nederländerna och väljer ytterligare en AutoStore-lösning från Element Logic. Sedan tidigare har NA-KD en AutoStore-lösning i sitt lager i Landskrona, varifrån den nordiska marknaden försörjs. Nu etablerar bolaget en liknande lagerlösning i nederländska Duiven för marknaden utanför Norden. NA-KDs AutoStore blir en av de största som någonsin installerats i landet.

Läs mer »

KNAPP lanserar modulära skyttellösningen PickEngine

KNAPP lanserar nu den modulära skyttellösningen PickEngine, som beskrivs som ”en seriös utmanare inom standardiserad lagerautomation”. PickEngine är en modulärt uppbyggd skyttellösning med en implementeringstid på cirka sex månader, och därmed lämplig för både stora och små företag som efterfrågar ett snabbt och flexibelt AS/RS-system (automated storage and retrieval system).

Läs mer »