Descartes förvärvar Peoplevox

Mjukvarubolaget Descartes förvärvar det brittiska företaget Peoplevox, som bland annat erbjuder ett molnbaserat eWMS för e-handelsföretag. Genom förvärvet stärker Descartes sin portfölj av e-handelslösningar. 

Peoplevox eWMS kopplas till en webbshop och de beställningar som sedan görs hanteras automatiskt och skickas som plock- och packlistor till e-handlarens eller 3PL-partnerns mobila enheter för att sedan gå vidare till leveranssystemet. Förvärvet av Peoplevox uppges vara en viktig del i Descartes långsiktiga plan att stärka sin globala närvaro och ledande position på marknaden.    

– Lyckade leveranser inom e-handeln kräver flexibla system som kan skalas upp och ner beroende på efterfrågan, samtidigt som de komplexa kopplingarna till försäljnings- och leveranskanalerna bibehålls. Vårt webbaserade eWMS är utvecklat just för det och ger kunderna stora konkurrensfördelar. Tillsammans med Descartes får vi nu en möjlighet att stärka vår räckvidd och med integrationen av ny teknik kommer vi kunna hantera hela livscykeln av nationella och internationella e-handelsleveranser, säger Jonathan Bellwood, grundare av Peoplevox. 

Stora möjligheter för Descartes i Norden
För Descartes nordiska verksamhet har förvärvet stor betydelse då den svenska e-handelsmarknaden expanderar i hög takt. I 2019 års E-barometer, som tas fram av PostNord, Svensk Digital Handel och HUI Research redovisas siffror över den svenska e-handeln. Tillväxten under 2019 landade på 13 procent, och den totala e-handelsomsättningen summeras till 87 miljarder kronor.

– Peoplevox adderar viktig kunskap och erfarenhet till ett växande verksamhetsområde för oss, nämligen e-handeln. Vi är väldigt glada över att Peoplevox blir en del av Descartes och ger oss ännu bättre möjligheter att hjälpa de företag som driver e-handel med egna varumärken, tillägger Lars Persson, försäljningschef Norden på Descartes.

Descartes logistiknätverk är idag det största multimodala nätverket av logistikintensiva företag i världen, med användare av företagets molnbaserade tjänster i över 160 länder. Förvärvet av Peoplevox möjliggör för Descartes att nå fler kunder och marknader, exempelvis direkt-till-konsument-företag (DTC), e-handelsföretag och traditionella butiker som vill förbättra sin onlinenärvaro. 

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »