En ny studie från Descartes visar att 48 procent av beslutsfattarna inom logistik och Supply Chain ser ökade tullavgifter och handelshinder som en av de största utmaningarna just nu. Rapporten Supply Chain Intelligence Report 2024: Escalating Challenges for Global Supply Chain Leaders, visar att detta tillsammans med störningar i leveranskedjan (45 %) och geopolitisk instabilitet (41 %) är de faktorer som mest påverkar företagens försörjningskedjor.
– Utvecklingen av tullar och handelspolitik är en av flera komplexa frågor som kräver att organisationer bygger in mer motståndskraft i sina leveranskedjor genom efterlevnad, teknik och strategisk planering, säger Jackson Wood, Director, Industry Strategy på Descartes, och fortsätter:
– Eftersom den nya amerikanska administrationen kan komma att införa nya och ytterligare tullar på en mängd olika varor och ursprungsländer, kan många importörer behöva tänka om sina inköpsstrategier för att hantera ökade kostnader och osäkerhet.
Studien, som genomfördes bland 978 ledare från olika branscher och regioner, visar att tullar och handelshinder är en prioriterad fråga för företag av alla storlekar. Särskilt företag som förväntar sig hög tillväxt (mer än 15 %) uttrycker större oro (51 %) jämfört med företag med liten eller ingen tillväxt (43 %).
Dessa utmaningar och andra (se figuren nedan) belyser behovet hos organisationer som är involverade i internationell handel att slipa sina metoder att bygga mer motståndskraftiga nätverk och strategier för sin Supply Chain.
Figur: Respondenternas största utmaningar inom internationell handel. Källa: Descartes/SAPIO
För att möta dessa utmaningar är det avgörande för företag att stärka sina leveranskedjor med hjälp av avancerad teknik och analys. Som att snabbt anpassa till ändrade tullregler, identifiera nya marknader och leverantörskällor samt säkerställa hög datakvalitet. Bland studiens nordiska respondenter ser vi att störst utmaningar kommer sig av den geopolitiska instabiliteten och ESG-efterlevnaden som delar på första platsen på 43 procent vardera, följt av störningar i leveranskedjan på 37 procent och därefter kommer tullavgifter och handelshinder som 31 procent har angett som den största utmaningen.