Hendrik Venter, DHL Supply Chain

DHL Supply Chain lanserar European Fulfilment Network

Under det senaste årets e-handelsboom har många mindre e-handelsplattformar, varumärkesbutiker och detaljhandlare haft svårigheter att hävda sig i konkurrensen med de större e-handelsplattformarna. DHL Supply Chain har därför utvecklat en ny lösning där e-handelsföretag erbjuds tillgång till DHLs europeiska nätverk av 30 logistikcenter i strategiska storstadslägen.

Allt fler konsumenter förväntar sig att få sin beställning nästa dag, vilket innebär att närheten mellan säljarens lager och köparens läge är en nyckelfaktor. Det är här som DHL Supply Chain med sitt nätverk vill göra skillnad.

– Vanligtvis saknar mindre och medelstora handlare kapacitet att vara närvarande i varje europeiskt land, vilket gör att de kan missa intressanta marknader och affärer. Även större e-handelsföretag kan tycka att det är tungt att ha hög närvaro på alla marknader, inte minst vad gäller kassaflöde och kostnadseffektivitet. Därför erbjuder vi nu e-handelsföretag en nätverkslösning, säger Hendrik Venter, CEO DHL Supply Chain MLEMEA.

Lösningen ger kunderna tillgång till DHLs etablerade tjänster, från inkommande hantering och lagring, plock och pack, leverans samt returhantering, alltsammans skräddarsytt och med stor flexibilitet uppger DHL i ett pressmeddelande.

Kostnadsbesparingar och förbättrade leveranstider
Tjänsten kan anpassas modulärt efter region eller land beroende på kundens behov och den kan skalas upp eller ned beroende på ordervolymer. Kunder som använder DHL Supply Chains nätverkslösning uppges redan fått betydande kostnadsbesparingar samtidigt som leveranstiderna förbättrats avsevärt. Användare av DHL Supply Chains europeiska leveransnätverk kan både dra nytta av den flexibiliteten samtidigt som de blir mer attraktiva för slutkonsumenten tack vare en snabbare och mer transparent frakt.

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »