Hendrik Venter, DHL Supply Chain

DHL Supply Chain lanserar European Fulfilment Network

Under det senaste årets e-handelsboom har många mindre e-handelsplattformar, varumärkesbutiker och detaljhandlare haft svårigheter att hävda sig i konkurrensen med de större e-handelsplattformarna. DHL Supply Chain har därför utvecklat en ny lösning där e-handelsföretag erbjuds tillgång till DHLs europeiska nätverk av 30 logistikcenter i strategiska storstadslägen.

Allt fler konsumenter förväntar sig att få sin beställning nästa dag, vilket innebär att närheten mellan säljarens lager och köparens läge är en nyckelfaktor. Det är här som DHL Supply Chain med sitt nätverk vill göra skillnad.

– Vanligtvis saknar mindre och medelstora handlare kapacitet att vara närvarande i varje europeiskt land, vilket gör att de kan missa intressanta marknader och affärer. Även större e-handelsföretag kan tycka att det är tungt att ha hög närvaro på alla marknader, inte minst vad gäller kassaflöde och kostnadseffektivitet. Därför erbjuder vi nu e-handelsföretag en nätverkslösning, säger Hendrik Venter, CEO DHL Supply Chain MLEMEA.

Lösningen ger kunderna tillgång till DHLs etablerade tjänster, från inkommande hantering och lagring, plock och pack, leverans samt returhantering, alltsammans skräddarsytt och med stor flexibilitet uppger DHL i ett pressmeddelande.

Kostnadsbesparingar och förbättrade leveranstider
Tjänsten kan anpassas modulärt efter region eller land beroende på kundens behov och den kan skalas upp eller ned beroende på ordervolymer. Kunder som använder DHL Supply Chains nätverkslösning uppges redan fått betydande kostnadsbesparingar samtidigt som leveranstiderna förbättrats avsevärt. Användare av DHL Supply Chains europeiska leveransnätverk kan både dra nytta av den flexibiliteten samtidigt som de blir mer attraktiva för slutkonsumenten tack vare en snabbare och mer transparent frakt.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »