Hendrik Venter, DHL Supply Chain

DHL Supply Chain lanserar European Fulfilment Network

Under det senaste årets e-handelsboom har många mindre e-handelsplattformar, varumärkesbutiker och detaljhandlare haft svårigheter att hävda sig i konkurrensen med de större e-handelsplattformarna. DHL Supply Chain har därför utvecklat en ny lösning där e-handelsföretag erbjuds tillgång till DHLs europeiska nätverk av 30 logistikcenter i strategiska storstadslägen.

Allt fler konsumenter förväntar sig att få sin beställning nästa dag, vilket innebär att närheten mellan säljarens lager och köparens läge är en nyckelfaktor. Det är här som DHL Supply Chain med sitt nätverk vill göra skillnad.

– Vanligtvis saknar mindre och medelstora handlare kapacitet att vara närvarande i varje europeiskt land, vilket gör att de kan missa intressanta marknader och affärer. Även större e-handelsföretag kan tycka att det är tungt att ha hög närvaro på alla marknader, inte minst vad gäller kassaflöde och kostnadseffektivitet. Därför erbjuder vi nu e-handelsföretag en nätverkslösning, säger Hendrik Venter, CEO DHL Supply Chain MLEMEA.

Lösningen ger kunderna tillgång till DHLs etablerade tjänster, från inkommande hantering och lagring, plock och pack, leverans samt returhantering, alltsammans skräddarsytt och med stor flexibilitet uppger DHL i ett pressmeddelande.

Kostnadsbesparingar och förbättrade leveranstider
Tjänsten kan anpassas modulärt efter region eller land beroende på kundens behov och den kan skalas upp eller ned beroende på ordervolymer. Kunder som använder DHL Supply Chains nätverkslösning uppges redan fått betydande kostnadsbesparingar samtidigt som leveranstiderna förbättrats avsevärt. Användare av DHL Supply Chains europeiska leveransnätverk kan både dra nytta av den flexibiliteten samtidigt som de blir mer attraktiva för slutkonsumenten tack vare en snabbare och mer transparent frakt.

Fler nyheter

ODA erbjuder sin logistiklösning till andra dagligvaruaktörer – ”Logistigs as a Service”

Norska Oda Group, som förvärvade Mathem 2024 och fusionerade verksamheten med Oda Norge, etablerar ett eget affärsområde för att sälja sin logistiklösning som ”Logistics-as-a-Service” (LaaS). Logistiklösningen kommer att erbjudas andra europeiska dagligvaruaktörer som bedriver e-handel. Enligt Oda har branschen svårt att få sin e-handel lönsam på grund av att logistiken är för komplex, leveransfönstren för smala och marginalerna för låga.

Läs mer »

Nordens största AutoStore i butik – från Element Logic

I sin nya butik i Sofiemyr utanför Oslo installerar norska biltillbehörsföretaget Thansen i samarbete med Element Logic Nordens största AutoStore-lösning i butik. Syftet är att öka Thansens lagerkapacitet, bygga en smidigare logistikhantering och skapa en bättre kundupplevelse.

Läs mer »