Digitala, datadrivna affärsrelationer här för att stanna

I pandemins spår har resor och fysiska möten i det närmaste upphört. För inköpare, säljare, logistiker och andra som arbetar med att koordinera och interagera med partners i försörjningsflödet måste nu det mesta göras på distans, digitalt och datadrivet. Det gäller företagsbesök/inköpsresor, inköpsförhandlingar, kvalitetskontroller, revisioner och mycket annat som vanligtvis sker face-to-face och irl. Enligt en nyligen genomförd undersökning anser mer än en tredjedel av de tillfrågade inköparna att inköpsresor till Asien inte kommer att kunna genomföras under ”överskådlig tid” och i samma undersökning uppgav 47 % att de avser att minska andelen inköp från Kina till förmån för andra inköpsmarknader, oftast närmare den egna hemmamarknaden. Redan före pandemin syntes en ökning av olika digitala plattformar för att hantera affärsrelationer, allt från videokonferenser till olika digitala analysverktyg. En inte allt för djärv gissning är att våra beteenden och relationer i supply chain kommer att påverkas långsiktigt av pandemin. Ännu mer kommer att hanteras digitalt och på distans vad gäller såväl kommunikation som inköp/sälj, inspektion, analys, planering och uppföljning.

Fler nyheter

Nordens största AutoStore i butik – från Element Logic

I sin nya butik i Sofiemyr utanför Oslo installerar norska biltillbehörsföretaget Thansen i samarbete med Element Logic Nordens största AutoStore-lösning i butik. Syftet är att öka Thansens lagerkapacitet, bygga en smidigare logistikhantering och skapa en bättre kundupplevelse.

Läs mer »

Descartes förvärvar 3GTMS

Descartes Systems Group, global leverantör av logistiklösningar med flera kontor i Norden, har förvärvat USA-baserade 3GTMS, en ledande leverantör av lösningar för transporthantering, för 115 miljoner USD.

Läs mer »

”Fortsatt god fart i industrin”

Trots att Inköpschefsindex (PMI) för den svenska industrin sjönk i till 53,6 i maj (54,2) – efter att ha stigit fyra månader i rad och har varit i tillväxtzonen tio månader i följd – så är Swedbanks Jörgen Kennemar fortsatt positiv till industrikonjunkturen. Men han varnar för bakslag.

Läs mer »