Digitala, datadrivna affärsrelationer här för att stanna

I pandemins spår har resor och fysiska möten i det närmaste upphört. För inköpare, säljare, logistiker och andra som arbetar med att koordinera och interagera med partners i försörjningsflödet måste nu det mesta göras på distans, digitalt och datadrivet. Det gäller företagsbesök/inköpsresor, inköpsförhandlingar, kvalitetskontroller, revisioner och mycket annat som vanligtvis sker face-to-face och irl. Enligt en nyligen genomförd undersökning anser mer än en tredjedel av de tillfrågade inköparna att inköpsresor till Asien inte kommer att kunna genomföras under ”överskådlig tid” och i samma undersökning uppgav 47 % att de avser att minska andelen inköp från Kina till förmån för andra inköpsmarknader, oftast närmare den egna hemmamarknaden. Redan före pandemin syntes en ökning av olika digitala plattformar för att hantera affärsrelationer, allt från videokonferenser till olika digitala analysverktyg. En inte allt för djärv gissning är att våra beteenden och relationer i supply chain kommer att påverkas långsiktigt av pandemin. Ännu mer kommer att hanteras digitalt och på distans vad gäller såväl kommunikation som inköp/sälj, inspektion, analys, planering och uppföljning.

Fler nyheter

SCE nummer fyra ute nu: Värdeskapande transportation management

I årets fjärde utgåva av Supply Chain Effect intervjuas Mathias Krümmel, vd på DHL Freight Sverige, och med en lång, framgångsrik karriär inom logistik och transport. I den personliga intervjun ger han bland annat sin syn på transport- och logistikbranschens utveckling, och nyckeln till framgångsrikt ledarskap och förändringsarbete.

Läs mer »