Enligt PostNords E-barometern visar svensk e-handel tillväxt efter två år av nedgång. För helåret 2024 ökar e-handeln med 5 procent och landar på 140 miljarder kronor. Ett tydligt kvitto på att konjunkturen nu vänder uppåt menar PostNord i sin analys.
– E-handeln är en snabb konjunkturindikator. Att de flesta branscher nu visar positiva tal visar att konjunkturen är på väg att vända och att kapitaltunga branscher kan komma att följa efter om trenden fortsätter. Det är positivt för handeln, och ekonomin, säger Ylva Staszewski, t.f. chef affärsområde Paket på PostNord Sverige.
Fem branscher visar positiva tillväxttal. Apotek går fortsatt starkt och ökar mest av alla branscher med 20 procent följt av kläder och skor med en ökning på 6 procent. Möbler och heminredning som minskat sedan pandemin avslutade året starkt och visar en tillväxttakt på 4 procent. Gemensamt för de branscher som går bäst är ett växande utbud med branschglidning mot skönhet – något som också återspeglas på topp 20-listan över konsumenternas favoritsajter. Apotea toppar listan för sjunde året i rad följt av Amazon och Zalando. En lista som i övrigt präglas starkt av 2024 års största trender, global och cirkulär e-handel. För första gången är också tre cirkulära plattformar med på listan; Tradera, Vinted och Sellpy. Den globala kosumenthandelns ökning våterspeglas i att de kinesiska lågprisjättarna Temu och Shein för första gången tar sig in på topplistan.
– Den gemensamma nämnaren är konsumenternas prismedvetenhet. Faktum är att nära varannan svensk e-handelskonsument handlat varor från utlandet under det senaste året och Kina ligger i topp. I gruppen kvinnor 50-64 år handlar så många som en av tre e-handelskonsumenter från Temu varje månad. Det blir en intressant utveckling att följa nu när konjunkturen vänder uppåt, säger Ylva Staszewski.
E-barometern har getts ut sedan 2006 och mäter svensk e-handel med data direkt från svenska e-handlare och en konsumentpanel bestående av 5 000 individer.