”Ekosystem för elfordon på väg att kollapsa”

Många aktörer i värdekedjan för elektrifierade fordon har på senare tid drabbats av stora problem. På hemmaplan ser vi hur Northvolt, Einride, Inzile, Volta Trucks och andra start-ups har fått stora problem och längre bort har elbilsbolag som Fisker och Arrival försatts i konkurs under 2024. Vad är det som händer egentligen?

Arrival UK, som försattes i konkurs i januari i år hyllades tidigare som den brittiska bilindustrins framtidshopp med sin förmodat effektiva tillverkning av elektriska skåpbilar, bussar och taxibilar vid lokalt förlagda så kallade mikrofabriker. Trots en jätteorder på 10 000 fordon från paketjätten UPS lyckades inte Arrival få ihop ekonomin. Nyligen försattes även brittiska elfordonstillverkaren Tevva Motors i konkurs och 2023 liksom batteritillverkaren Britishvolt.

Hotas av Donald Trump?

Wall Street Journal rapporterar i veckan att minst ett dussin andra batteritillverkare och elbilsstartups riskerar att få slut på sina pengar redan om 6-8 månader samtidigt som efterfrågan avtar på batterier och dess insatsvaror, exempelvis lithium. Till WSJ säger Ted Brandt, vd för investeringsbolaget Marathon Capital, att ett helt ”ekosystem för elfordon är på väg att kollapsa”. Fram tills nu har en del av elbilsmarknadens aktörer stöttats med statliga och federala subventioner i USA. Men med Donald Trump väntas nya eller ökade tariffer på fordon och bildelar öka kostnaderna samtidigt som subventionerna kan vara hotade.

Fler nyheter

Rapport från LogiMAT 2025

LogiMAT 2025 i Stuggart, en av Europas ledande logistikmässor, samlade i år över 1 600 utställare och tiotusentals besökare från hela världen. Mässan, som fokuserar på intralogistik och processoptimering, bjöd på en imponerande bredd av innovationer med allt från avancerad robotteknik till hållbara lösningar för framtidens logistik. Årets upplaga präglades av en känsla av framtidstro – inte bara optimism, utan en konkret vilja och förmåga att investera.

Läs mer »

Supply chain transformation eller gneta på som vanligt?  

”Att leverera en råvara eller produkt till en kund enligt utlovade förutsättningar låter som en relativt enkel uppgift. Men på en global spelplan med tusentals interagerande noder, hundratals produkter med varierande djup och innehåll i produktstrukturen, lagar och förordningar, störningar, politik och chefers personliga agenda, förstår man att komplexiteten i ett Supply Chain System (SCS) är stor.” Så börjar Roger Lindaus senaste krönika i SCE. Läs den här!

Läs mer »