”Ekosystem för elfordon på väg att kollapsa”

Många aktörer i värdekedjan för elektrifierade fordon har på senare tid drabbats av stora problem. På hemmaplan ser vi hur Northvolt, Einride, Inzile, Volta Trucks och andra start-ups har fått stora problem och längre bort har elbilsbolag som Fisker och Arrival försatts i konkurs under 2024. Vad är det som händer egentligen?

Arrival UK, som försattes i konkurs i januari i år hyllades tidigare som den brittiska bilindustrins framtidshopp med sin förmodat effektiva tillverkning av elektriska skåpbilar, bussar och taxibilar vid lokalt förlagda så kallade mikrofabriker. Trots en jätteorder på 10 000 fordon från paketjätten UPS lyckades inte Arrival få ihop ekonomin. Nyligen försattes även brittiska elfordonstillverkaren Tevva Motors i konkurs och 2023 liksom batteritillverkaren Britishvolt.

Hotas av Donald Trump?

Wall Street Journal rapporterar i veckan att minst ett dussin andra batteritillverkare och elbilsstartups riskerar att få slut på sina pengar redan om 6-8 månader samtidigt som efterfrågan avtar på batterier och dess insatsvaror, exempelvis lithium. Till WSJ säger Ted Brandt, vd för investeringsbolaget Marathon Capital, att ett helt ”ekosystem för elfordon är på väg att kollapsa”. Fram tills nu har en del av elbilsmarknadens aktörer stöttats med statliga och federala subventioner i USA. Men med Donald Trump väntas nya eller ökade tariffer på fordon och bildelar öka kostnaderna samtidigt som subventionerna kan vara hotade.

Fler nyheter

Från Gnosjöanda till datadriven lagerlogistik

”Jag växte upp i Småland, ett landskap där entreprenörskap, verkstadsindustri och lagerlokaler är vardag. Där lärde jag mig att arbeta snabbt, samarbeta nära och hitta praktiska lösningar med små medel. Den mentaliteten, ofta kallad Gnosjöandan, har länge präglat den regionen och jag ser att samma förhållningssätt är en styrka även i dagens digitala affärsvärld. Men även de mest lösningsorienterade verksamheterna står idag inför ett skifte – en digital transformation som omformar hela kedjan från inköp till leverans.” Så inleds Henrik Berglunds senaste krönika i Supply Chain Effects magasin. Läs den här.

Läs mer »

Ny logistikchef till Dagab

Mats Thörnqvist har utsetts till ny logistikchef på Dagab och medlem i bolagets företagsledning. Han tillträder sin befattning den 1 januari 2026. Thörnqvist efterträder Raymond Lundmark som efter nio år övergår i rollen som senior rådgivare till Dagab.

Läs mer »