Sedan början av 2024 är Per Olof Arnäs rådgivare och styrelsearbetare inom logistik, tech och digitalisering, och kroniskt frustrerad över den långsamma digitaliseringen i transportsektorn. Men nu ser han hur förändringen kommer med kraft tack vare elektrifieringen.
– Det är fortfarande mest datorisering därute, inte digitalisering. Branschen använder ofta digital teknologi för att fortsätta jobba som om det fortfarande är 1999. När andra branscher använder digital teknik för radikal transformation, där man skriver om spelplanen, har transportbranschen hållit fast vid gamla modeller som utvecklades under hela 1900-talet, säger Per Olof och jämför med branscher som media, streaming, bank och finans samt hotell och reseindustrin, där digitaliseringen verkligen har haft en revolutionerande kraft.
– I transportbranschen fick vi ju inte tillgång till användbar digital teknologi förrän 1990-talet och då hade vi redan ett globalt, fungerande transportsystem. Vi datoriserade detta och fortsatte i samma riktning fast med lite bättre effektivitet. Men vi förändrade ingenting i grunden på samma sätt som många andra branscher.
Disruption ger transformation
Han menar att vi nu står inför en disruption – en betydande störning – som kommer att tvinga fram en digital transformation även i transportbranschen.
– Vi står inför en disruption, den tredje på 100 år efter lastbilen som kom på 1920-talet och containern som introducerades på 1950-talet. Med dagens disruption, elektrifieringen av transportsystemet, kommer den digitala transformationen att tvingas fram. Äntligen.
Korsvisa beroenden
Per Olof förklarar att detta kommer att ske eftersom de elektriska fordonen har så pass många korsvisa beroenden med varandra, genom laddare, energitillgång i tid och rum, logistikflöden och mycket annat.
– Min spaning är att vi inte kommer att kunna skala upp elektrifierade flottor utan avancerade digitala beslutsstöd som ger realtidsdata. Elektrifieringen kommer därför att leda till en snabb digitalisering helt enkelt på grund av att man måste, det är inte längre “nice to have”, utan ”must have”. Dagens och gårdagens dieselfordon kan i princip planeras helt isolerat från alla andra fordon, oavsett flottans storlek. Det är i jämförelse med elektriska fordon ett mycket enkelt system.
Positiva undantag
Trots sin massiva kritik mot transportbranschens senfärdighet framhåller Per Olof några företag som han ser som positiva förebilder och vägvisare i den begynnande transformationen.
– Det finns de transportörer som har insett den strategiska fördelen med att inte bara elektrifiera utan också ta makten över den egna energiförsörjningen, vilket är nödvändigt för att kunna skala. I Sverige har vi till exempel LBC Frakt och Falkenklev som är föregångare. Det framväxande energiförsörjningssystemet för transporter föder också nya typer av företag och lösningar som i grunden bygger på digital teknologi och AI. BEV_r är ett sådant företag som tar ett systemperspektiv över laddpunkter, fordon, förare, transportföretag, energibolag och varuägare och erbjuder ett planeringssystem för tunga, elektriska fordon. Alla dessa komponenter behöver inkluderas i operativa beslutsunderlag, vilket är omöjligt att göra i branschens gamla modell á la 1999.
Systemet först
Per Olof betonar här vikten av att tillämpa ett systemsynsätt och behovet av en part som tar rollen som förändringsledare, kanalkapten.
– De som lyckas bäst med att driva förändring i supply chain tar sig förbi synsättet “sig själv närmast” och inser att samarbete och systemperspektiv är något som gynnar dem själva långsiktigt. Någon av aktörerna tar ofta befälet över kedjan och säkerställer att vinster och risker delas på ett transparent sätt. När man inte lyckas beror det ofta på att systemet är alltför komplext, med mängder av aktörer, som inte lyckas agera tillsammans och för systemets bästa. Det blir helt enkelt för stor komplexitet där enskilda aktörer agerar i egenintresse vilket kan leda till suboptimeringar, säger Per Olof.
—
Per Olof Arnäs är en erfaren debattör, inspiratör och rådgivare med djup och lång erfarenhet av den digitala transformationen av transportbranschen och med en bakgrund som utvecklare, praktiker och forskare. Praktiken inleddes 1989 med extrajobb som transportledare i ett rum fullt med papper, men inga datorer. 2007 disputerade Per Olof med en doktorsavhandling som handlade om hur den ökade komplexiteten i transportsystem kan hanteras med digital teknik.