Fr.v. Pieter Feenstra, CEO Addverb EMEA, Håvard Hallås, Chief Commercial Officer Element Logic.

Element Logic satsar på AMR:s – ingår partnerskap med Addverb Technologies

Element Logic ger sig in i den snabbväxande marknaden för Autonoma Mobila Robotar, AMRs, genom ett partnerskap med indiska Addverb Technologies. Med ökad osäkerhet, behov av flexibilitet och färre nyproducerade lager ökar AMR-marknaden snabbt. Element Logic kommer att integrera Addverbs lösningar för AMR:s (autonoma mobila robotar) i sin befintliga portfölj, tillsammans med en mjukvaruplattform för fleet management.

Samarbetet med Addverb ska öppna nya möjligheter för Element Logic att erbjuda sina kunder flexibla lösningar för transport, konsoliderings- och sekvensbuffertar före och efter plockprocessen i en AutoStore.

– Efter en intensiv sökande efter en partner som kan stödja Element Logic i internationella projekt, har vi hittat en tekniskt väletablerad och pålitlig partner i Addverb. Detta är ett viktigt steg för att ge kunderna en ännu starkare konkurrensfördel genom att utöka portföljen för komplett lagerautomation. Vi är glada och ser fram emot att växa tillsammans med Addverb och de möjligheter partnerskapet kommer att ge, säger Håvard Hallås, Chief Commercial Officer i Element Logic.

2021 uppgick världsmarknaden för AMRs till 18 miljarder dollar enligt analysbolaget LogisticsIQ och enligt olika analysföretag väntas den heta AMR-marknaden växa med mellan 16-35 procent till och med 2030.

– Vi är glada över att ingå detta partnerskap med Element Logic och stolta över att arbeta tillsammans med en så prestigefylld aktör i branschen, känd över hela Europa och globalt. Vår förmåga att möta marknadens efterfrågan kommer att öka exponentiellt, vilket ger tillgång till en komplett lösning som kombinerar AutoStore-system och mobila robotar. Vi tror att den starka portföljen, innovationsexperten och djupet av resurser vi sammanför genom detta partnerskap kommer att göra det möjligt för oss att skapa ännu mer värde för våra kunder, säger Pieter Feenstra, Addverbs CEO för EMEA.

Fler nyheter

2025-års första nummer av Supply Chain Effect

Nu är årets första nummer av Supply Chain Effect ett faktum. Temat är Innovativ logistikteknik för ökad konkurrenskraft, med intervjuer och artiklar med bland annat supply chain-proffset Isabelle Baumann (bilden), Varners Anders Eriksson och Anne Holopainen, Nowastes Johan Kallin och Patrik Johnfors och mycket mer.

Läs mer »

SCE TALKs: Supply Chain Planning i en volatil värld

I det här avsnittet av SCE TALKs fördjupar vi oss i det högaktuella ämnet Supply Chain Planning och hur smarta mjukvaror är ett avgörande hjälpmedel för att lyckas optimera och planera. Gäster är Mathias Roycroft Cederholm, från KP Energy och Nils Robertsson, från IMI Supply Chain Solutions.

Läs mer »