Europris väljer swisslogs skyttellösning

Europris, Norges ledande lågpriskedja, har valt Swisslog som partner för leverans av ett skyttelsystem för lättgods till bolagets centrallager i Moss, Norge. Swisslog har även valts som automationspartner för det nya automatiserade centrallagret som för närvarande är under byggnation och beräknas tas i drift vid mitten av 2020.

– Vi har fattat beslut om att investera i Swisslogs automatiserade skyttellösning för lättgods, CycloneCarrier. Efter en omsorgsfull analys och utvärderingsprocess kom vi fram till att den lösningen passar vårt flöde och våra produkter bäst. Vi utvärderade ett flertal olika lösningar och leverantörer och bedömde att Swisslogs helhetslösning var den mest genomtänkta och anpassade till våra behov, säger Pål-Christian Andersen, Logistikdirektör på Europris AS. 

CycloneCarrier är en kompakt och yteffektiv lösning som gör det möjligt att effektivt plocka direkt från skytteln till Europris omfattande pallflöde. Europris CycloneCarrier kommer att bestå av 108 skyttlar som opererar i 6 gångar, 6 integrerade stationer för lådplock, 4 dekanteringsstationer samt bansystemen ProveMove och QuickMove. Europris hanterar för närvarande sin varuförsörjning från ett flertal lager som nu ersätts av ett automatiserat centrallager. Spaden sattes i marken i slutet av 2017 och det automatiserade centrallagret ska tas i drift vid mitten av 2020. Anläggningen blir det tredje största lager som någonsin uppförts i Norge. 

Fler nyheter

”Lagerpersonal vill ha mer AI, automation och andra stödjande tekniker”

En ny global studie från Zebra Technologies visar att oron bland lageranställda ökar – både vad gäller arbetsmiljö och möjligheten att möta verksamhetens mål. Allt fler upplever att de utför arbetsuppgifter som borde vara automatiserade, samtidigt som säkerheten brister på ett överbelastat lagergolv. Studien pekar på att intelligent automation, AI och mobila teknologier inte längre är framtidsvisioner, utan en direkt nödvändighet.

Läs mer »

Åtta av tio yngre e-handelskunder upplever leveransproblem enligt ny studie

Den globala leverantören av logistiklösningar, Descartes Systems Group, har just publicerat resultaten från sin fjärde årliga konsumentstudie av e-handelns hemleveranser. Studien visar att konsumenter i åldern 18-35 år är de som bidrar mest till tillväxten på en avtagande marknad. Samtidigt har de yngre konsumenterna mer negativa leveransupplevelser.

Läs mer »