Framgångsrik förändring med fokus på ”att göra gemensamt”

AV BENNY THÖGERSEN

Hela mitt yrkesliv har jag jobbat med att leda i förändring på olika sätt och i olika roller, bland annat som lager/logistikchef, affärsområdeschef och vd. Min absolut viktigaste lärdom kring förändring är att det handlar om människan och om att få med individen och gruppen på förändringsresan. 

Ett vanligt misstag i samband med förändring är att processer, strukturer och organisationsscheman hamnar i fokus. Rutorna och pilarna är det enkla i en förändringsprocess och bör därför behandlas som något sekundärt. Du kan ta bort alla strukturer, pilar, rutor och diagram och ändå lyckas med din förändring. Men du kan inte ta bort den goda kommunikationen, utan den kommer du inte lyckas oavsett hur fina processer och organisationsdiagram du har. Förmågan att kommunicera effektivt är delvis en ärftlig egenskap, men den är dessbättre i hög grad träningsbar. 

Skapa gemensam förståelse 

I stället bör energi, kraft och tid läggas på att kommunicera förändringen, det vill säga göra den gemensam. Här är det viktigt att detta inte stannar vid att någon skickar ett ”budskap” till med￾arbetare och andra berörda. Kommunikationen behöver vara genuin, ärlig och tydlig om den ska skapa den nödvändiga förståelsen – och i bästa fall engagemang och entusiasm – för det som ska göras. Här finns en tendens till att vi skickar meddelanden till varandra, men har vi verkligen uppnått samma förståelse? Här behöver kommunikationen ske både enskilt med individer för att sen utvidgas till att beröra gruppen, exempelvis en ledningsgrupp. 

Kommunicera mer och bättre

Generellt sett är den kommunikativa förmågan något som värderas, används och tränas alldeles för lite i de flesta företag, trots att det är väl belagt att en effektiv kommunikation är avgörande för att skapa förändring som når sina mål och levererar resultat. I Element Logic har vi en hög ambition vad gäller förmågan att kommunicera och bidra till att våra kunder lyckas med sin förändring. Förändringskommunikationen inleds när en av våra säljare har startat upp en dialog och sålt ett automationsprojekt. Redan på det stadiet inleds i praktiken ett förändringsarbete där vi på olika sätt medverkar till att stötta processen genom att kommunicera vad det nya kommer att innebära för kundföretaget, dess medarbetare, leverantörer, kunder och andra intressenter. När vi så småningom går in i leveransfasen behöver hela leveransteamet – inklusive kundens personal – ha en god förmåga att kommunicera på ett bra sätt för att skapa en gemensam förståelse för vad vi ska åstadkomma, varför och hur. 

Lyssna och få ”buy-in”

Att vara duktig på att kommunicera och driva förändring handlar inte om att åka runt med en megafon och prata i överflöd. Det handlar mer om att lyssna, vara tydlig, ärlig och på så vis vara tro￾värdig, skapa tillit och förståelse för förändringens syfte och mål – vad som ska uppnås, hur och varför. Och det gäller att få buy-in, det vill säga acceptans och gillande för den aktuella förändringen. Men för att få buy-in så gäller det att bygga förståelse och kommunicera vart vi är på väg. 

Sammanfattningsvis

I sammanfattning: prioritera kommunikationen kring förändringen och utveckla först i andra hand struktur, processer och organisationsdiagram. Det är kommunikationen, dialogen, som skapar förutsättningar för en framgångsrik förändring, inte rutorna och pilarna. Var ärlig och tydlig i intentionen, eftersom det skapar tillit, vilket är avgörande för förändringen i sig! 


Benny Thögersen är vd på Element Logic Sweden.

Fler nyheter

SiB Solutions tar in 22 miljoner kronor i ny investeringsrunda

Logtechbolaget SiB Solutions meddelar att en finansieringsrunda på 22 miljoner SEK (2,0 miljoner USD/2,0 miljoner euro) har avslutats. Förutom att finansiera bolagets löpande verksamhet kommer pengarna användas för att accelerera SiB Solutions globala tillväxt och företagets produktutveckling.

Läs mer »

Framgångsrik förändring med fokus på ”att göra gemensamt”

”Hela mitt yrkesliv har jag jobbat med att leda i förändring på olika sätt och i olika roller, bland annat som lager/logistikchef, affärsområdeschef och vd. Min absolut viktigaste lärdom kring förändring är att det handlar om människan och om att få med individen och gruppen på förändringsresan.” Så inleder Benny Thögersen sin senaste krönika i SCE. Läs den här.

Läs mer »