Framtidens lager?

Nästa nummer av tidningen Supply Chain Effect ges ut den 18 april och har temat Framtidens Lager. Särskilt fokuserar vi på hur moderna lagermjukvaror som WMS och planerings- och lagerstyrningssystem samt lagerautomation och robotisering just nu slår igenom med en enorm kraft. Av de nya lager – eller rättare sagt ”materialhanteringsnoder” – som uppförs eller byggs om här i Norden är den genomsnittliga automationsgraden 80 procent. Bilden av framtidens lager är trots den kraftiga automationen relativt mångfasetterad. Lagren blir fler, mer varierade beroende på syfte och de förläggs allt närmare kunder, konsumenter och marknader.

Ur innehållet i Supply Chain Effect # 3, 2020:

  • Varför boomar lagerautomationen just nu?
  • Framtidens lagermjukvaror – WMS, lagerstyrnings-, planerings- och orderhanteringssystem.
  • Nyttan av AI och ML i praktiken.
  • Hur påverkar automatiserade lager företagets konkurrenskraft, lönsamhet, kompetensbehov och hållbarhet?
  • Det uppkopplade lagret – IoT slår igenom.
  • Ekonomiska kalkyler och finansieringslösningar.
  • Vad väntar runt hörnet – hur ser våra lager och lagerstrukturer ut i framtiden?

Hör gärna av dig om du vill veta mer. För frågor om innehållet mejla till redaktionen@sceffect.se. Har du frågor om annonsering går det bra att mejla till annons@karlof.se. Sista materialdag för annonser i papperstidningen är den 9 april.

Ladda ner Utgivningsplan 2020

Fler nyheter

”Lagerpersonal vill ha mer AI, automation och andra stödjande tekniker”

En ny global studie från Zebra Technologies visar att oron bland lageranställda ökar – både vad gäller arbetsmiljö och möjligheten att möta verksamhetens mål. Allt fler upplever att de utför arbetsuppgifter som borde vara automatiserade, samtidigt som säkerheten brister på ett överbelastat lagergolv. Studien pekar på att intelligent automation, AI och mobila teknologier inte längre är framtidsvisioner, utan en direkt nödvändighet.

Läs mer »

Åtta av tio yngre e-handelskunder upplever leveransproblem enligt ny studie

Den globala leverantören av logistiklösningar, Descartes Systems Group, har just publicerat resultaten från sin fjärde årliga konsumentstudie av e-handelns hemleveranser. Studien visar att konsumenter i åldern 18-35 år är de som bidrar mest till tillväxten på en avtagande marknad. Samtidigt har de yngre konsumenterna mer negativa leveransupplevelser.

Läs mer »