Francisco Partners betalar 1,5 miljarder och blir majoritetsägare i Consignor

Consignor Group är ett ledande nordiskt mjukvaruföretag med fokus på leverans-hanteringslösningar för e-handel och industri. Bolaget ägs sedan starten för 23 år sedan av grundaren och vd:n Peter Thomsen, som nu överlåter 70 % av aktierna i bolaget till Francisco Partners för 1,5 miljarder kronor, vilket är ytterligare ett i raden av exempel på hur logistiktechbolagen är glödheta för riskkapitalbolagen.

– Våra kunder är bland världens mest framgångsrika e-handels- och industriföretag och de förväntar sig att Consignor kan fortsätta växa och utvecklas för att stödja dem med komplexiteten i leveranshanteringen för deras nuvarande och framtida tillväxtambitioner. Vår nya partner har en djupgående branschinsikt och finansiella resurser för att göra det. Jag är så glad att hjälpa våra kunder med stöd från Francisco Partners, säger Peter Thomsen i en kommentar. Peter Thomsen kommer att fortsätta som vd och delägare i Consignor Group.

Consignor har ca 170 anställda i Oslo, Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn, Århus, Bukarest, London och Atlanta. Francisco Partners med kontor i San Francisco, London och New York är ett ledande globalt private equity-företag som specialiserat sig på investeringar i teknik och teknik-orienterade företag. Sedan starten för 20 år sedan har Francisco Partners investerat 24 miljarder dollar i fler än 300 techbolag.

Med kunder som SuperDry, Harvey Nichols, LEGO och svenska NA-KD, har logistik- och IT-jätten Consignor Group positionerat sig i framkanten av sin nisch. Bolaget grundades av Peter Thomsen för 23 år sedan, men har nu fått in en ny majoritetsägare i form av investmentbolaget Francisco Partners. De har nu köpt Consignor i en affär värd 1,5 miljarder norska kronor.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »