Francisco Partners betalar 1,5 miljarder och blir majoritetsägare i Consignor

Consignor Group är ett ledande nordiskt mjukvaruföretag med fokus på leverans-hanteringslösningar för e-handel och industri. Bolaget ägs sedan starten för 23 år sedan av grundaren och vd:n Peter Thomsen, som nu överlåter 70 % av aktierna i bolaget till Francisco Partners för 1,5 miljarder kronor, vilket är ytterligare ett i raden av exempel på hur logistiktechbolagen är glödheta för riskkapitalbolagen.

– Våra kunder är bland världens mest framgångsrika e-handels- och industriföretag och de förväntar sig att Consignor kan fortsätta växa och utvecklas för att stödja dem med komplexiteten i leveranshanteringen för deras nuvarande och framtida tillväxtambitioner. Vår nya partner har en djupgående branschinsikt och finansiella resurser för att göra det. Jag är så glad att hjälpa våra kunder med stöd från Francisco Partners, säger Peter Thomsen i en kommentar. Peter Thomsen kommer att fortsätta som vd och delägare i Consignor Group.

Consignor har ca 170 anställda i Oslo, Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn, Århus, Bukarest, London och Atlanta. Francisco Partners med kontor i San Francisco, London och New York är ett ledande globalt private equity-företag som specialiserat sig på investeringar i teknik och teknik-orienterade företag. Sedan starten för 20 år sedan har Francisco Partners investerat 24 miljarder dollar i fler än 300 techbolag.

Med kunder som SuperDry, Harvey Nichols, LEGO och svenska NA-KD, har logistik- och IT-jätten Consignor Group positionerat sig i framkanten av sin nisch. Bolaget grundades av Peter Thomsen för 23 år sedan, men har nu fått in en ny majoritetsägare i form av investmentbolaget Francisco Partners. De har nu köpt Consignor i en affär värd 1,5 miljarder norska kronor.

Fler nyheter

Hatstore investerar i robotlager

Snabbväxande Hatstore – en butik för kepsar och mössor på nätet – investerar i en AutoStore som levereras av Element Logic. Lagerlösningen ger Hatstore en mycket mer yteffektiv lagerlösning jämfört med ett manuellt lager. Investeringen ger även bolaget möjlighet att fortsätta växa utan att behöva flytta till nya lokaler.

Läs mer »

Click&Collect med aktivt bemötande ökar kundnöjdhet och försäljning

Click & Collect – dvs. att beställa på nätet och hämta varan i butik – har blivit en vanligare leveransmetod inom e-handeln. En ny studie av företaget CX First på uppdrag av PostNord visar att de konsumenter som hämtar sitt paket i butik blir mer nöjda och ofta köper något mer, om de får ett proaktivt bemötande av butikspersonalen. Att vänta länge på sin vara sänker däremot konsumentens upplevelse.

Läs mer »

The Future of Warehousing

Supply Chain Effects Stefan Karlöf intervjuar tre erfarna experter från Zebra Technologies på temat Framtidens lager- och materialhantering (The Future of Warehousing).

Läs mer »