Aerial view of highway bridge over Danube River, Bavaria, Germany

Hållbara leveranser är en konkurrensfördel 

Enligt en studie av SAPIO Research på uppdrag av Descartes blir anser endast 38 procent av konsumenterna att handeln lever upp till förväntningarna på hållbara leveransalternativ.

Undersökningen Retailers: Sustainability is Not a Challenge, It’s An Opportunity, utförd av SAPIO Research på uppdrag av Descartes,har undersökt konsumenters uppfattning av hur väl handeln uppfyller förväntningarna på hållbara leveranser. Intervjuer med 8 013 konsumenter i nio europeiska länder samt USA och Kanada visar hur avgörande hållbarhetsfrågan är. 

– Misstaget som många inom handeln gör är att se på hållbara hemleveranser som ännu en utmaning från konsumenterna, i stället för att se det som en möjlighet att ta viktiga marknadsandelar, minska leveranskostnader och miljöpåverkan. Undersökningen visar att många konsumenter föredrar leverantörer som erbjuder miljövänliga leveransalternativ för att minska miljöpåverkan och samtidigt minska leveranskostnaderna, säger Chris Jones, EVP, Industry & Services på Descartes. 

Undersökningen visar att majoriteten av konsumenterna planera att handla mer online i framtiden och att det finns ett stort intresse av att kunna välja miljövänliga alternativ. Av de svenska konsumenterna anser 43 procent att det är ganska viktigt eller väldigt viktigt att handla klimatsmart och i framtiden beräknas andelen svenska konsumenter som handlar online att öka 42–48 procent. Enligt undersökningen är den nordiska marknaden fortfarande under en mognadsfas när det kommer till hemleveranser, vilket innebär att det kan vara en extra stor framgångsfaktor för nordiska återförsäljare att satsa på miljövänliga leveranser.

Descartes är en global systemleverantör med lösningar inom bland annat Tullhantering, Ruttoptimering och Transport Management.

Fler nyheter

Logistikbranschens automationspionjär 

Den svenska logistikavdelningen på en av världens största leverantörer av frukt och grönt bolagiserades 2008 och tog namnet Nowaste Logistics. Mer än 15 år senare är företaget en av Sveriges ledande tredjepartslogistiker, välkänt för sin avancerade lagerteknik, högautomatiserade hantering och sitt starka fokus på personalen.

Läs mer »

DHL Trade Atlas 2025: ”Den globala handeln växer, men i långsammare takt”

DHL och New York University Stern School of Business årliga studie DHL Trade Atlas förutspår en ökning av den globala handeln trots Trump-tullar, ökade geopolitiska risker och en omstrukturering av de globala handelsmönstren. Även om man konstaterar att tillväxten kan bromsa in något så prognosticerar man att den globala handeln under kommande fem år kommer att växa något mer än under de senaste tio åren. En betydande del av tillväxten under kommande år väntas ske i Indien, Vietnam, Indonesien och Filippinerna. 

Läs mer »