Aerial view of highway bridge over Danube River, Bavaria, Germany

Hållbara leveranser är en konkurrensfördel 

Enligt en studie av SAPIO Research på uppdrag av Descartes blir anser endast 38 procent av konsumenterna att handeln lever upp till förväntningarna på hållbara leveransalternativ.

Undersökningen Retailers: Sustainability is Not a Challenge, It’s An Opportunity, utförd av SAPIO Research på uppdrag av Descartes,har undersökt konsumenters uppfattning av hur väl handeln uppfyller förväntningarna på hållbara leveranser. Intervjuer med 8 013 konsumenter i nio europeiska länder samt USA och Kanada visar hur avgörande hållbarhetsfrågan är. 

– Misstaget som många inom handeln gör är att se på hållbara hemleveranser som ännu en utmaning från konsumenterna, i stället för att se det som en möjlighet att ta viktiga marknadsandelar, minska leveranskostnader och miljöpåverkan. Undersökningen visar att många konsumenter föredrar leverantörer som erbjuder miljövänliga leveransalternativ för att minska miljöpåverkan och samtidigt minska leveranskostnaderna, säger Chris Jones, EVP, Industry & Services på Descartes. 

Undersökningen visar att majoriteten av konsumenterna planera att handla mer online i framtiden och att det finns ett stort intresse av att kunna välja miljövänliga alternativ. Av de svenska konsumenterna anser 43 procent att det är ganska viktigt eller väldigt viktigt att handla klimatsmart och i framtiden beräknas andelen svenska konsumenter som handlar online att öka 42–48 procent. Enligt undersökningen är den nordiska marknaden fortfarande under en mognadsfas när det kommer till hemleveranser, vilket innebär att det kan vara en extra stor framgångsfaktor för nordiska återförsäljare att satsa på miljövänliga leveranser.

Descartes är en global systemleverantör med lösningar inom bland annat Tullhantering, Ruttoptimering och Transport Management.

Fler nyheter

Stadigt växande marknad för fjärdepartslogistik

Uttrycken fjärdepartslogistik (4PL) och Lead Logistics Provider (LLP) lär ha myntats 1996 av Bob Evans, som då var konsult på Arthur Andersen (numera Accenture). Han definierade dessa båda uttryck som benämningar på en integratör som med resurser, kapacitet och sin egen och andra organisationers teknik designar, bygger och opererar omfattande lösningar i försörjningskedjan.

Läs mer »

Jula investerar i en AutoStore-lösning

Butikskedjan Jula växer snabbt både med fler fysiska butiker och en snabbt ökande e-handel. Med målet att både komprimera sin lagerhållning och samtidigt öka effektiviteten i plocket i centrallagret i Skara har Jula fattat beslut om att investera i en Autostore-lösning från Element Logic.

Läs mer »

Trafikanalys: Elektrifierade lastbilar ökar kraftigt kommande år

Statistikmyndigheten Trafikanalys uppger i en ny rapport att antalet nyregistrerade fordon kommer fortsatt att ligga på låga nivåer under 2024, men öka igen under 2025-2027 i takt med ett förbättrat konjunkturläge. En annan slutsats är att elektrifieringen av lastbilar fortsätter i snabb takt där även tunga eldrivna lastbilar köps i allt högre grad.

Läs mer »