Hedin Parts inviger ny AutoStore-anläggning

Hedin Parts, en distributör och grossist av reservdelar, förbrukningsartiklar och tillbehör inom fordonsbranschen i Europa har i dagarna invigt det automatiserade lagerhanteringssystemet AutoStore från Element Logic. Den strategiska satsningen uppges vara en del av Hedin Parts tillväxtresa och arbete för att öka effektiviteten i sina logistikflöden samt optimera sin reservdelsförsörjning.

Redan den 15 januari körde vi igång anläggningen och vi har framgångsrikt levererat de första beställningarna. Jag känner en enorm stolthet över att se detta projekt bli en framgång, som också är en betydande milstolpe för Hedin Parts framtid, säger Carl-Johan Krook, COO på Hedin Parts.

Strategisk satsning med automatiserad lagerhantering

I sin strategiska satsning för att hantera den växande efterfrågan på ett omfattande sortiment och öka lagerkapaciteten, har Hedin Parts investerat i det automatiserade lagerhanteringssystemet AutoStore från Element Logic. De har också under det senaste året utökat sitt reservdelssortiment med flera framstående bilmärken. Nicholas Tengelin, VD för Hedin Parts, kommenterar satsningen:

– Vi är stolta över vår kapacitet och erfarenhet inom effektiv lagerhantering och relevanta distributionslösningar. Denna investering i AutoStore är en viktig del av vår tillväxtresa och vår strävan att erbjuda bästa möjliga service till våra partners och kunder.

Förutom installationen av AutoStore, som påbörjades hösten 2023, har Hedin Parts även genomfört omfattande renoveringar av stora kontorsytor på sitt huvudkontor och förnyat fasaden på den centrala logistik- och distributionsanläggningen i Nyköping.

AutoStore – en spjutspetslösning

Genom AutoStore, med 27 robotar som hanterar 40 000 backar, kommer Hedin Parts öka sin lagereffektivitet. AutoStore lagerhanteringssystem styrs av en intelligent mjukvara där robotar utför en optimerad lagerhantering, vilket minimerar plocktider och ökar produktiviteten. För Hedin Parts möjliggör detta en imponerande kapacitet på 950 orderrader per timme, som i sin tur möjliggör mer effektiva leveranser till kunder över hela Europa.

– Hedin Parts genomgår en imponerande tillväxtresa och satsar nu på ett ambitiöst logistikprojekt där vi på Element Logic bistår med en spjutspetslösning. Jag ser fram emot att följa deras automationsresa med fokus på ökad effektivitet och kundnöjdhet, säger Benny Thögersen, Managing Director på Element Logic Sverige

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »