Foto: Einride

Heineken kör öl med el med svenska Einride

Heineken och Einride ger sig ut på sin första gränsöverskridande resa genom att introducera frakter baserade på förnybar el, mellan öljättens brygger i Den Bosch i Nederländerna och det egna distributionscentret i tyska Duisburg.

Enligt ett pressmeddelande räknar de båda företagen med att minska CO²-utsläppen med cirka 930 ton per år, och ta ett första steg i övergången till helt koldioxidfria transporter. Heinekens ambition är att nå nettonoll-utsläpp av koldioxid i hela sin värdekedja år 2040, varav logistiken representerar 12 procent av det totala koldioxidavtrycket.

– Dekarbonisering av logistiken kommer att spela en nyckelroll för att uppnå våra netto-noll-åtaganden. I detta skede är elektriska batterier en av de bäst positionerade teknikerna för att minska koldioxidutsläppen från vägtransporter. Einride har den kunskap, erfarenhet och det nätverk som krävs för att erbjuda långsiktiga elektriska frakttjänster, end-to-end och till konkurrenskraftiga villkor, säger Arjen van der Woude, direktör Strategic Sourcing Supply Chain på Heineken.

Den första delen av projektet består av en leverans av elektriska lastbilar som drivs av förnybar energi, etablering av laddinfrastruktur och en integration av det AI-drivna operativsystemet Einride Saga. Inledningsvis ska fem lastbilar av modellen Mercedes eActros 300 transportera tio fulla lastbilslaster dagligen, vilket motsvarar ca 540 km per lastbil. Laddinfrastrukturen som är byggd för att driva fordonen är baserad på Kempowers laddningslösning, som integreras med mjukvaran Saga, som bland annat optimerar rutter, minimerar energiförbrukningen och registrerar minskningen av CO²-utsläppen. Projektet är ett första steg i en gemensam ambition att minska utsläppen av CO², där det redan nu finns det planer på att inom en snar framtid utöka partnerskapet till fler länder.

Fler nyheter

Consafe Logistics förvärvar Solid WMS

Consafe Logistics, ett ledande mjukvaruföretag specialiserat på innovativa lösningar inom Warehouse Management System (WMS), Warehouse Execution System (WES) och Warehouse Control System (WCS), meddelar i ett pressmeddelande att man gör ett strategiskt förvärv av Solid WMS – en nederländsk leverantör av SaaS-baserade WMS-lösningar med bas i Breda, Nederländerna.

Läs mer »

CQM och IMI i strategiskt samarbete för lagerhantering med AI – ”en helt ny nivå”

CQM och IMI har inlett ett strategiskt partnerskap med fokus på avancerad AI i kombination med lagerhanteringslösningar. Genom att kombinera CQM:s djupa expertis inom matematiska modeller och lageroptimering med IMI:s beprövade WMS-lösningar (Warehouse Management System), vill parterna driva innovation och skapa intelligenta och effektiva lösningar som är enkla att implementera  och som ska ge omedelbar effekt för kunderna.

Läs mer »

Den digitaliserade försörjningskedjan – tillgång i en turbulent omvärld

I en värld präglad av osäkerhet och snabba förändringar står företag inför utmaningar som aldrig förr. Ökade tulltariffer, geopolitiska spänningar, strikta EU-regleringar och en intensiv konkurrens inom bilindustrin är bara några av de faktorer som påverkar dagens affärslandskap. Mitt i denna turbulens finns det en vital tillgång och möjliggörare: digitaliseringen av försörjningskedjan. 
Så inleds en tankeväckande krönika av Julia Weltman, Mikaels Johansson och Daniel Tolergård i senaste numret av Supply Chain Effect. Läs den här.

Läs mer »