Helsingborgs Hamn implementerar en ny lösning för hantering av tullager

Helsingborgs Hamn är en av norra Europas ledande hamnar och en av Sveriges största färje- och containerhamnar. En stor andel av allt gods som hanteras i hamnen lagras i tullager, under så kallad tullstatus. För att effektivisera och automatisera sin hantering av tullager har Helsingborgs Hamn valt att implementera en modern lösning från Descartes.

– Ett av våra mål med det här förbättringsprojektet är kunna frigöra resurser till andra arbetsuppgifter. Idag tar hamnen emot ett digitalt manifest från rederiet på inkomna containrar. Vår personal kompletterar uppgifterna manuellt och för över informationen till tullsystemet för vidare hantering av Tullverket. Att automatisera den här hanteringen gör att vi bättre kan använda vår specialistkompetens inom tull till att i stället ytterligare förbättra servicen gentemot våra kunder, säger Lars Abrahamsson, Gate & System Manager på Helsingborgs Hamn.

Genom att erbjuda företag lagring av gods under tullstatus kan tullavgifter och moms skjutas upp tills det att varorna lämnar tullagret. På det sättet undviker företag att binda upp kapital genom att betala importtullar i förväg, vilket sker först vid uttag från lagret. Varor kan lagras i tullager under obegränsad tid utan att tull och moms behöver betalas, så länge varorna hålls under tullagerförfarande. Varor i tullager kan genomgå hantering såsom ompackning och märkning för att anpassas inför vidare distribution. Förbättringen innebär att när hamnen tar emot en utlämningssedel för godset från Tullverket, uppdateras underlaget automatiskt i tullsystemet som släpper spärren för varan vilket innebär att hela lasten blir införtullad.

– Alla hamnens kunder förtullar själva in de varor som ligger på vårt tullager. Genom att automatisera den hanteringen säkerställs att hela containern är införtullad när den släpps ut från tullagret, säger Lars Abrahamsson.

Utöver de ekonomiska fördelarna möjliggör tullagret också en mer flexibel lagerhantering, där varor enkelt kan omdirigeras eller anpassas för vidare distribution. Helsingborgs Hamns satsning på denna tjänst stärker deras position som en strategisk logistiknod i norra Europa och bidrar till att skapa effektiva, hållbara transportlösningar för företag i alla branscher.

Helsingborgs Hamn är Sveriges näst största containerhamn och hanterar årligen 235 000 – 275 000 TEU (twenty-foot equivalent unit) via sjö och 35 000 – 55 000 TEU på sin kombiterminal. Hamnen är dessutom en av landets största färjehamnar med runt 5 miljoner passagerare och nära 2 miljoner fordon som tar färjan mellan Helsingborg och Helsingör årligen.

Fler nyheter

E-barometern: E-handeln vänder uppåt

Enligt PostNords E-barometern visar svensk e-handel tillväxt efter två år av nedgång. För helåret 2024 ökar e-handeln med 5 procent och landar på 140 miljarder kronor. Ett tydligt kvitto på att konjunkturen nu vänder uppåt menar PostNord i sin analys.

Läs mer »

Helsingborgs Hamn implementerar en ny lösning för hantering av tullager

Helsingborgs Hamn är en av norra Europas ledande hamnar och en av Sveriges största färje- och containerhamnar. En stor andel av allt gods som hanteras i hamnen lagras i tullager, under så kallad tullstatus. För att effektivisera och automatisera sin hantering av tullager har Helsingborgs Hamn valt att implementera en modern lösning från Descartes.

Läs mer »

Copiax stärker kundleveransen med automation från Element Logic

Copiax, en ledande svensk leverantör av säkerhetsprodukter, har tecknat avtal med Element Logic för att implementera den automatiserade lagerlösningen AutoStore i sin nya anläggning söder om Stockholm. Satsningen syftar till att optimera lagerytan, öka effektiviteten och stärka leveranssäkerheten till företagets kunder.

Läs mer »