Hemfixare och IKEA i samarbete för monteringstjänster

IKEA lanserar tillsammans med företaget Hemfixare och det rikstäckande nätverket Fixare en monteringstjänst för kunder som inte vill montera sina nyinköpta möbler. Tjänsten är ett led i att addera en omgivande logistik som ger kunderna en enklare vardag och därmed en bättre köpupplevelse.

– Tjänster som gör det enklare för våra kunder att handla hos oss och skapa ett bättre liv hemma är en viktig del av vårt erbjudande. Samarbetet med Hemfixare gör oss både snabbare och mer tillgängliga, säger Henrik Birkfeldt, Service Experience Leader, på IKEA Sverige

I USA satsade IKEA redan 2017 på en liknande tjänst genom förvärvet av bolaget Taskrabbit – ett start-up-företag med bas i San Fransisco. Bolaget erbjuder en plattform där kunder kan boka vardagstjänster av typen leverans, montering, städning och enklare hantverkshjälp, vilket ju ger uppenbara synergier med IKEAs kärnverksamhet.

Fler nyheter

Från Gnosjöanda till datadriven lagerlogistik

”Jag växte upp i Småland, ett landskap där entreprenörskap, verkstadsindustri och lagerlokaler är vardag. Där lärde jag mig att arbeta snabbt, samarbeta nära och hitta praktiska lösningar med små medel. Den mentaliteten, ofta kallad Gnosjöandan, har länge präglat den regionen och jag ser att samma förhållningssätt är en styrka även i dagens digitala affärsvärld. Men även de mest lösningsorienterade verksamheterna står idag inför ett skifte – en digital transformation som omformar hela kedjan från inköp till leverans.” Så inleds Henrik Berglunds senaste krönika i Supply Chain Effects magasin. Läs den här.

Läs mer »

Ny logistikchef till Dagab

Mats Thörnqvist har utsetts till ny logistikchef på Dagab och medlem i bolagets företagsledning. Han tillträder sin befattning den 1 januari 2026. Thörnqvist efterträder Raymond Lundmark som efter nio år övergår i rollen som senior rådgivare till Dagab.

Läs mer »