Hemfixare och IKEA i samarbete för monteringstjänster

IKEA lanserar tillsammans med företaget Hemfixare och det rikstäckande nätverket Fixare en monteringstjänst för kunder som inte vill montera sina nyinköpta möbler. Tjänsten är ett led i att addera en omgivande logistik som ger kunderna en enklare vardag och därmed en bättre köpupplevelse.

– Tjänster som gör det enklare för våra kunder att handla hos oss och skapa ett bättre liv hemma är en viktig del av vårt erbjudande. Samarbetet med Hemfixare gör oss både snabbare och mer tillgängliga, säger Henrik Birkfeldt, Service Experience Leader, på IKEA Sverige

I USA satsade IKEA redan 2017 på en liknande tjänst genom förvärvet av bolaget Taskrabbit – ett start-up-företag med bas i San Fransisco. Bolaget erbjuder en plattform där kunder kan boka vardagstjänster av typen leverans, montering, städning och enklare hantverkshjälp, vilket ju ger uppenbara synergier med IKEAs kärnverksamhet.

Fler nyheter

DHL Supply Chain satsar på plattform med AI-driven robotteknik

DHL Supply Chain har i dagarna lanserat en plug & play-plattform med AI-driven robotteknik, i samarbete med Microsoft och Blue Yonder. Robotplattformen uppges förkorta integrerings- och programmeringstiden för nya automationsenheter i lageranläggningar. Lösningen, som bygger på Microsoft Azure IoT och molnplattformstjänster, ger även fler möjligheter att välja robotsystem som ska täcka olika typer av behov.

Läs mer »

PostNord testar paketboxar i Stockholm

Efter sommaren kommer PostNord erbjuda leverans till paketboxar för att möta den växande e-handeln och efterfrågan hos svenska konsumenter. Inledningsvis kommer 100 paketboxar placeras på konsumentnära platser runt om Stockholm. Målet är att efter en första pilottest ytterligare utöka leveransmetoden till fler platser i landet.

Läs mer »