Helena Helmersson tar över som CEO på H&M. Foto: Mattias Bardå

H&M utser supply chain proffset Helena Helmersson till ny koncernchef

Med Helena Helmersson som ny vd och koncernchef för klädjätten H&M är det en person med mycket djup och bred supply chain-kompetens som tar över efter Karl-Johan Persson. Närmast kommer Helmersson från posten som COO i H&M med ansvar för bland annat expansion, logistik, produktion, IT och AI. Under sina mer än tjugo år i företaget har Helena Helmersson innehaft en rad poster med fokus på supply chain. Hon började karriären 1997 som ekonom på inköpsavdelningen. Efter ett antal olika jobb inom inköp utsågs hon 2007 till Regional Supply Chain Manager i Asien. 2010 utsågs hon till Head of Sustainability och blev samtidigt medlem av ledningsgruppen för koncernen. Helena Helmersson drev hållbarhetsfrågorna mycket målmedvetet och framgångsrikt och utsågs 2015 till Global Head of Production med placering i Hongkong. För ett och ett halvt år sedan tillträdde hon befattningen som COO för H&M Group, men går nu alltså vidare till vd-jobbet i ett av Sveriges största företag.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »