IMI Supply Chain Solutions och Shibuya ingår strategiskt partnerskap

IMI Supply Chain Solutions, som är specialiserade på mjukvarulösningar inom supply chain och logistik, har tillsammans med Shibuya ingått ett strategiskt samarbete kring driften av IMI Supply Chain Solutions svit av mjukvarulösningar.

– För ungefär ett år sedan började vi en ambitiös sökprocess efter en partner för det som rör driften av våra kundlösningar. Viktiga kriterier var att partnern var svensk, på grund av legala- och säkerhetsmässiga skäl, och varken för stor men heller inte för liten. Dessutom var det viktigt att hitta en partner som delar våra värderingar och företagskultur, säger Niklas Rönnbäck, vd för IMI Supply Chain Solutions.

Shibuya som ingår i Pulsen-koncernen är en hybrid-IT leverantör som erbjuder infrastrukturtjänster. Tjänsterna syftar till att åstadkomma en stabil IT-drift – oavsett om det är lokalt i bolagets egna datahallar i Sverige, i privata moln eller i publika lösningar – som gör verksamheter effektiva och lönsamma.

– I vår bransch gäller det att hela tiden vara innovativ och utvecklas. Det har vi gjort sedan 1964 och och IMI har funnits nästan lika länge. Det tror jag har format våra kulturer och skapat en förmåga till ständig förändring och anpassning till marknadens behov och krav, säger Christina Backman, vd för Shibuya.

Samarbetet innebär att IMI Supply Chain Solutions börjar leverera sina logistiksystem i molnet och samtidigt ökar stabiliteten och säkerheten i sin leverans.

– Vi hjälper IMI att leverera på en ny affärsmodell där vi levererar molntjänster, övervakning, infrastruktur, säkerhet support och service som en helhetstjänst. Här har vi gift ihop våra erbjudanden till en helhet som är ny för våra slutkunder, säger Christina.

Ett formellt avtal ingicks mellan partnerna i februari i år och redan nu driftas två större IMI-kunder hos Shibuya.

SE EN INTERVJU MED CHRISTINA BACKLUND OCH NIKLAS RÖNNBÄCK HÄR

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »