Tolga Öncü, Retail Operations Manager, Ingka Group. Foto: Ingka

Ingka Group (IKEA) investerar ytterligare 31 miljarder i butiks- och logistikutveckling

Ingka Group, som äger merparten av världens IKEA-varuhus, uppger i ett pressmeddelande att man fattat beslut om att investerar motsvarande 31,5 miljarder kronor (3 miljarder euro) i nya och befintliga butiker. Det i tillägg till de drygt 20 miljarder som har investerats de senaste tre åren. Syftet är att bättre möta den ökande e-handeln, konsumenternas nya köpmönster och skapa en effektivare logistik och leverans. De traditionella varuhusen kommer i ökad utsträckning att fungera som automatiserade lager varifrån online-order kan skickas snabbt och kostnadseffektivt.

Att skicka onlineköp från IKEA-varuhusen utanför stan kommer att innebära snabbare och billigare leveranser, med lägre utsläpp, än med frakt från några få centrallager. Eftersom näthandeln fortsätter att öka snabbt är fysiska IKEA-varuhus fortfarande en viktig del av återförsäljarens affärsmodell – sedan september förra året har 16 nya IKEA-kontaktpunkter, stora som små, redan öppnat och fler är planerade.

– Mer än någonsin tidigare vill vi optimera vårt nätverk av butiker för att kunna tillgodose en inspirerande shoppingupplevelse – oavsett hur eller var våra kunder väljer att interagera med oss. Med denna investering siktar vi på att säkerställa vår verksamhets långsiktiga lönsamhet genom att göra IKEA mer tillgängligt, mer prisvärt och mer hållbart, säger Tolga Öncü, Retail Operations Manager, Ingka Group.

Investeringarna kommer att fokusera på nya fysiska butiker samt på att utveckla de befintliga för att ytterligare stödja den ökande efterfrågan på hemleveranser. Nyligen byggdes IKEA-varuhuset i Kuopio, Finland om för att även kunna uppfylla kundernas onlinebeställningar, vilket gör det möjligt för kunder runt om i landet att få sina beställningar på halva tiden och med 40 % reducerad leveranskostnad för hämtpaket.

– Våra butiker är fortfarande en av våra största styrkor och vi kommer att fortsätta att förvandla dem för att möta behoven hos våra kunder i generationer framöver. Vi ser att många av våra butiker spelar en dubbel roll och ger våra kunder det bästa av både fysisk handel och onlinehandel och investeringen kommer inte bara att stödja en inspirerande IKEA-upplevelse i butik utan också en snabbare och mer prisvärd leverans av onlinebeställningar direkt från vår butiker, säger Öncü.

De första stadsbutikerna i Stockholm och Toronto uppges snart ha 2 000 produkter för omedelbar avhämtning och större möbler tillgängliga för hemleverans.

– Även på våra mer mogna marknader, som Tyskland eller Spanien, kommer vi att fortsätta investera eftersom vi fortfarande ser god potential att expandera vår verksamhet och hjälpa ännu fler människor att skapa en bättre vardag. Oavsett storleken på den fysiska kontaktpunkten kan kunderna alltid förvänta sig att få samma heminredningsexpertis och inspiration som de älskar med IKEA”, säger Öncü.

Under de senaste tre räkenskapsåren (FY19-21) har Ingka Group investerat mer än 2,1 miljarder euro i befintliga och nya butiker på sina 32 marknader.

Fler nyheter

Scandinavian Cosmetics automatiserar sitt 3PL-lager

Scandinavian Cosmetics är ett ledande företag inom försäljning, marknadsföring och distribution av skönhetsprodukter. För att effektivisera och göra sitt lager mer skalbart har bolaget valt automationslösningen AutoStore från Element Logic.

Läs mer »

Toyota Material Handling etablerar cirkulär affärsmodell

Världens lageranläggningar är fulla av truckar och annan utrustning från Toyota Material Handling, världens största tillverkare av materialhanteringsutrustning. Koncernens hållbarhetsmålsättning är att uppnå nettonollutsläpp senast 2050, vilket är en starkt pådrivande faktor i arbetet för att erbjuda hållbara lösningar till kunder världen över. I senaste SCE intervjuar vi bolagets svenska vd Niklas Jalkner samt Peter Melin, chef för Rental and Used om hur ambitionen att etablera en cirkulär affärsmodell ska uppnås.

Läs mer »