Tolga Öncü, Retail Operations Manager, Ingka Group. Foto: Ingka

Ingka Group (IKEA) investerar ytterligare 31 miljarder i butiks- och logistikutveckling

Ingka Group, som äger merparten av världens IKEA-varuhus, uppger i ett pressmeddelande att man fattat beslut om att investerar motsvarande 31,5 miljarder kronor (3 miljarder euro) i nya och befintliga butiker. Det i tillägg till de drygt 20 miljarder som har investerats de senaste tre åren. Syftet är att bättre möta den ökande e-handeln, konsumenternas nya köpmönster och skapa en effektivare logistik och leverans. De traditionella varuhusen kommer i ökad utsträckning att fungera som automatiserade lager varifrån online-order kan skickas snabbt och kostnadseffektivt.

Att skicka onlineköp från IKEA-varuhusen utanför stan kommer att innebära snabbare och billigare leveranser, med lägre utsläpp, än med frakt från några få centrallager. Eftersom näthandeln fortsätter att öka snabbt är fysiska IKEA-varuhus fortfarande en viktig del av återförsäljarens affärsmodell – sedan september förra året har 16 nya IKEA-kontaktpunkter, stora som små, redan öppnat och fler är planerade.

– Mer än någonsin tidigare vill vi optimera vårt nätverk av butiker för att kunna tillgodose en inspirerande shoppingupplevelse – oavsett hur eller var våra kunder väljer att interagera med oss. Med denna investering siktar vi på att säkerställa vår verksamhets långsiktiga lönsamhet genom att göra IKEA mer tillgängligt, mer prisvärt och mer hållbart, säger Tolga Öncü, Retail Operations Manager, Ingka Group.

Investeringarna kommer att fokusera på nya fysiska butiker samt på att utveckla de befintliga för att ytterligare stödja den ökande efterfrågan på hemleveranser. Nyligen byggdes IKEA-varuhuset i Kuopio, Finland om för att även kunna uppfylla kundernas onlinebeställningar, vilket gör det möjligt för kunder runt om i landet att få sina beställningar på halva tiden och med 40 % reducerad leveranskostnad för hämtpaket.

– Våra butiker är fortfarande en av våra största styrkor och vi kommer att fortsätta att förvandla dem för att möta behoven hos våra kunder i generationer framöver. Vi ser att många av våra butiker spelar en dubbel roll och ger våra kunder det bästa av både fysisk handel och onlinehandel och investeringen kommer inte bara att stödja en inspirerande IKEA-upplevelse i butik utan också en snabbare och mer prisvärd leverans av onlinebeställningar direkt från vår butiker, säger Öncü.

De första stadsbutikerna i Stockholm och Toronto uppges snart ha 2 000 produkter för omedelbar avhämtning och större möbler tillgängliga för hemleverans.

– Även på våra mer mogna marknader, som Tyskland eller Spanien, kommer vi att fortsätta investera eftersom vi fortfarande ser god potential att expandera vår verksamhet och hjälpa ännu fler människor att skapa en bättre vardag. Oavsett storleken på den fysiska kontaktpunkten kan kunderna alltid förvänta sig att få samma heminredningsexpertis och inspiration som de älskar med IKEA”, säger Öncü.

Under de senaste tre räkenskapsåren (FY19-21) har Ingka Group investerat mer än 2,1 miljarder euro i befintliga och nya butiker på sina 32 marknader.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »