Johan Kristofferson, Head of Sales och Managing Director, Swisslog Norden.

Johan Kristofferson ny Head of Sales och Managing Director för Swisslog Norden

I en extremt dynamisk marknadssituation med rekordhög efterfrågan stärker Swisslog upp sin nordiska organisation med rekryteringen av Johan Kristofferson, 47. Närmast kommer Johan Kristofferson från rollen som Regional Sales Director, Digital Solutions Europe på Boeing.

– Efter nästan 20 år i olika roller på Boeing känns det oerhört roligt och inspirerande att få byta bransch, men att samtidigt få fortsätta att jobba med komplex försäljning av omfattande projekt med mycket teknikinnehåll, långa processer och höga krav på värdeskapande, säger Johan och betonar att han är ödmjuk inför att nu lära sig mer om lagerautomation och intralogistik. 

Johan studerade teknisk fysik vid Chalmers Tekniska Högskola fram till 2002. Lite slumpartad halkade han därefter in i mjukvarubranschen i rollen som teknisk säljare på Göteborgsföretaget Carmen Systems – ett företag som senare förvärvades av Boeing. Därefter fortsatte Johans karriär under 19 år i olika säljledande roller, i flygplanstillverkarens organisation för flight operations.

Som ledare i stora, komplexa organisationer framhåller Johan bland annat sin personliga grundtrygghet, engagemang och förmåga att entusiasmera sina medarbetare. 

– Människor beskriver mig ofta som tydlig med vad jag vill åstadkomma och att jag förmedlar en smittande övertygelse om vart vi ska. Tycker själv att jag har ett positivt och modernt ledarskapstänkande där jag sätter laget i centrum och vill skapa en miljö och kultur som människor kan frodas i, och där de gemensamma prestationerna är i fokus.

I Swisslog och branschens nuvarande marknadssituation, där efterfrågan överstiger leveransförmågan, kommer Johans fokus vara på att skapa struktur, systematik och prioritera resurser på rätt sätt.

– Det är förstås en avundsvärd situation, samtidigt som det gäller att klara av alla de åtaganden vi har gjort och gör på ett för kunderna bra sätt. Här gäller det att se till att vi jobbar bra tillsammans i organisationen, är synkade och arbetar mot samma mål. Att få hela lösningen att fungera bra med design, realisering, support, sälj, marketing och så vidare. 

Johan Kristofferson är gift, har två barn och bor i Öjersjö, strax utanför Göteborg. På fritiden ägnar sig familjen gärna åt skidåkning, golf och alla fyra tog nyligen dykcertifikat. 

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »