Peter Henriksson, Head of Technology & Solutions på KNAPP Norden

KNAPP lanserar modulära skyttellösningen PickEngine

KNAPP lanserar nu den modulära skyttellösningen PickEngine, som beskrivs som ”en seriös utmanare inom standardiserad lagerautomation”. PickEngine är en modulärt uppbyggd skyttellösning med en implementeringstid på cirka sex månader, och därmed lämplig för både stora och små företag som efterfrågar ett snabbt och flexibelt AS/RS-system (automated storage and retrieval system), uppger KNAPP i ett pressmeddelande.

– PickEngine är betydligt snabbare än konkurrenterna. Och jämför du sedan med ett manuellt lager framstår effektivitetsvinsterna som ännu större. I ett manuellt lager kan varje plockare komma upp i kanske 100–150 orderrader per timme, och beroende på antalet plockare är PickEngine ofta tre till fyra gånger så effektiv, säger Peter Henriksson, Head of Technology & Solutions på KNAPP Norden.

PickEngine bygger på beprövad teknologi från KNAPPs OSR Shuttle Evo, och består av en ergonomisk plockningsmodul, en lagringsmodul med intelligenta robotar och en styrningsmodul som baseras på KiSoft mjukvara med fullständig överblick över lagersaldo och ordrar. Systemet kan levereras med 12 gångar och med möjlighet att skräddarsy antalet hissar, arbetsstationer och processer.

KNAPP uppger att PickEngine har en betydligt högre prestanda – upp till 5 000 orderrader per timme – jämfört med jämförbara system. Och lösningen kan levereras betydligt snabbare än kundanpassade automationslösningar.

– Det är inte ovanligt att en helt kundanpassad lösning kan ta 1-1,5 år att leverera. Med PickEngine har denna tid reducerats till cirka 6 månader. Att PickEngine går snabbt att integrera och komma igång med ökar fördelarna ytterligare, inte minst jämfört med konkurrerande system, säger KNAPP Nordens Peter Henriksson.

Fler nyheter

ODA erbjuder sin logistiklösning till andra dagligvaruaktörer – ”Logistigs as a Service”

Norska Oda Group, som förvärvade Mathem 2024 och fusionerade verksamheten med Oda Norge, etablerar ett eget affärsområde för att sälja sin logistiklösning som ”Logistics-as-a-Service” (LaaS). Logistiklösningen kommer att erbjudas andra europeiska dagligvaruaktörer som bedriver e-handel. Enligt Oda har branschen svårt att få sin e-handel lönsam på grund av att logistiken är för komplex, leveransfönstren för smala och marginalerna för låga.

Läs mer »

Nordens största AutoStore i butik – från Element Logic

I sin nya butik i Sofiemyr utanför Oslo installerar norska biltillbehörsföretaget Thansen i samarbete med Element Logic Nordens största AutoStore-lösning i butik. Syftet är att öka Thansens lagerkapacitet, bygga en smidigare logistikhantering och skapa en bättre kundupplevelse.

Läs mer »