Peter Henriksson, Head of Technology & Solutions på KNAPP Norden

KNAPP lanserar modulära skyttellösningen PickEngine

KNAPP lanserar nu den modulära skyttellösningen PickEngine, som beskrivs som ”en seriös utmanare inom standardiserad lagerautomation”. PickEngine är en modulärt uppbyggd skyttellösning med en implementeringstid på cirka sex månader, och därmed lämplig för både stora och små företag som efterfrågar ett snabbt och flexibelt AS/RS-system (automated storage and retrieval system), uppger KNAPP i ett pressmeddelande.

– PickEngine är betydligt snabbare än konkurrenterna. Och jämför du sedan med ett manuellt lager framstår effektivitetsvinsterna som ännu större. I ett manuellt lager kan varje plockare komma upp i kanske 100–150 orderrader per timme, och beroende på antalet plockare är PickEngine ofta tre till fyra gånger så effektiv, säger Peter Henriksson, Head of Technology & Solutions på KNAPP Norden.

PickEngine bygger på beprövad teknologi från KNAPPs OSR Shuttle Evo, och består av en ergonomisk plockningsmodul, en lagringsmodul med intelligenta robotar och en styrningsmodul som baseras på KiSoft mjukvara med fullständig överblick över lagersaldo och ordrar. Systemet kan levereras med 12 gångar och med möjlighet att skräddarsy antalet hissar, arbetsstationer och processer.

KNAPP uppger att PickEngine har en betydligt högre prestanda – upp till 5 000 orderrader per timme – jämfört med jämförbara system. Och lösningen kan levereras betydligt snabbare än kundanpassade automationslösningar.

– Det är inte ovanligt att en helt kundanpassad lösning kan ta 1-1,5 år att leverera. Med PickEngine har denna tid reducerats till cirka 6 månader. Att PickEngine går snabbt att integrera och komma igång med ökar fördelarna ytterligare, inte minst jämfört med konkurrerande system, säger KNAPP Nordens Peter Henriksson.

Fler nyheter

Flexibilitet, planering och visibilitet – en nödvändighet i en föränderlig värld?

”Digitalisering har blivit en nödvändig del av dagens affärslandskap, särskilt inom supply chain. Genom att införa digitala lösningar kan företag uppnå en flexibilitet som är avgörande för att undvika obalans och en ineffektiv lagerhantering. Men hur får man en bättre effektivitet och vilka utmaningar står företag inför när de försöker förbättra sina supply chain-processer?”

Så börjar Jens Dremos och Robert Janssons krönika i senaste numret av SCE. Läs den här!

Läs mer »

Stadiums prisade RFID-lösning levererar – ”från 65 till 99,5 procents korrekthet”

En viktig faktor bakom den svenska sport- och sportmodekedjan Stadiums framgångar är det ambitiösa och systematiska arbetet med att utveckla en förstklassig logistik och varuförsörjning. Ett arbete som resulterade i att Stadium 2022 belönades med Svensk Handel pris ”Årets logistiklösning”. Det som belönades var Stadiums framgångsrika arbete med att införa RFID, Radio Frequency Identification. Ett arbete som nu levererar både ökad försäljning och bättre lönsamhet som en följd av en saldokorrekthet på 99,5 procent.

Läs mer »