KNAPP stärker sin position på en tuff marknad

Automations- och intralogistikbolaget KNAPP rapporterar en fortsatt tillväxt med god lönsamhet. Trots svåra ekonomiska förhållanden över hela världen är orderböckerna välfyllda, bland annat son en följd av framgångsrika samarbeten med nordiska kunder som Kicks, Farmasiet och FTZ.

– Utveckling för Knapp Nordics följer i stort utvecklingen i övriga koncernen. Vi ser att aktiviteten på den nordiska marknaden är tillbaka i nivå med hur det såg ut före pandemin och efter att det varit en nedgång under andra halvan 2023, vi ser positivt på det kommande verksamhetsåret, säger Tobias Henriksson, Head of Sales & Marketing KNAPP Nordics.

I Sverige har KNAPP levererat automatiserade lagerlösningar till några av de mest moderna distributionscentralerna, med kunder som Dagab, Elgiganten och Apoteket.

– I en tid då företag ställs inför utmaningar som geopolitisk osäkerhet, inflation och brist på arbetskraft, är tillförlitliga partnerskap och holistiska systemlösningar viktigare än någonsin. Vi är en företagsgrupp som skapar intelligenta systemlösningar genom att bygga en bro mellan branschkunskap och teknologi i världsklass. Det är kärnan i en motståndskraftig leveranskedja och avgörande för framgång, säger Gerald Hofer, CEO för KNAPP.

Generellt sett är bra lägen för logistikcentra idag synonymt med höga kostnader och låg tillgänglighet. Därför väljer många företag att uppdatera och optimera sina befintliga siter istället för att etablera sig på nytt. Nya långsiktiga projekt för internationella kunder som Würth-gruppen, Zalando och den amerikanska stormarknadskedjan Kroger omfattar därför både uppförande av nya anläggningar och modernisering av befintliga system. Inom båda områdena finns stora vinster att göra, inte minst tack vare viktiga bidrag till ökad hållbarhet.

Trots att den internationella marknaden har präglats av hård konkurrens säkrade KNAPP AG en orderingång på 2,12 miljarder euro under året, och ett rörelseresultat före skatt på 161 miljoner euro (föregående år: 173 miljoner euro). I Europa upplevde koncernen hög orderingång inom alla delar av kärnverksamheten, med modebranschen som en av årets höjdpunkter.

Annonser

SCE WEEKLY UPDATE

Vårt nyhetsbrev – SCE Weekly Update – kommer varje vecka och innehåller relevanta nyheter om supply chain och logistik. Anmäl dig här!

Senaste numret

Fler nyheter

Fler nyheter

Renässans för USA:s tillverkningsindustri

Effekterna av den amerikanska tullpolitiken är än så länge svåra att fullt ut analysera. Enligt färsk statistik från bland annat US Bureau of Economic Analysis har dock de utländska direktinvesteringarna i USA ökat under de senaste kvartalen. Och under 2025 har såväl utländska som inhemska företag ökat sina investeringar betydligt i den amerikanska tillverkningsindustrin.

Läs mer »

Strategiskt AI-partnerskap för smartare lagerhantering

I början av maj offentliggjordes ett strategiskt samarbete mellan nordiska supply chain-specialisten IMI Supply Chain Solutions och nederländska AI-experten CQM. Tillsammans ska de båda bolagen addera marknadsledande AI-funktionalitet i IMIs WMS-lösningar och därmed öka mjukvarornas värdeskapande. 

Läs mer »

Östersjöns första koldioxidneutrala rederi

Wasaline har tecknat ett biogas-avtal med Gasum samt ett Fuel EU Maritime-pooling avtal med Stena Line, vilket gör det möjligt för Wasaline att i framtiden endast använda biobränslen. Detta gör även rutten till världens första gröna sjöfartskorridor som är i drift, med stöd från den DNV-ledda Nordic Roadmap. Wasalines klimatmål att vara koldioxidneutral senast 2030 har därmed redan uppnåtts, säger bolaget i ett pressmeddelande.

Läs mer »