Kronos Titan hanterar exporten med molntjänst från Descartes

Norska tillverkaren av titandioxid Kronos Titan AS väljer Descartes molnbaserade plattform Global Customs and Transport (GCT) för att underlätta och effektivisera sin tullhantering.

Kronos Titan tillverkar det icke-organiskt sammansatta pigmentet och blekmedlet titandioxid som används för att få fram den vita färgen på bland annat papper, tandkräm, solkräm och kosmetik. Nu har företaget valt en molnbaserad tullhanteringslösning från Descartes för att säkra sin exporthantering.  

– Vi är väldigt stolta över att Kronos Titan har valt vår lösning GCT. Genom användningen av vår molnbaserade plattform får Kronos flera fördelar. Exempelvis möjligheten att ta emot och hantera tulldokument elektroniskt. De kommer också kunna växa med lösningen då plattformen är en del av vårt Global Logistics Network, säger Lars Persson, försäljningschef för Norden på Descartes. 

Med en molnbaserad plattform och implementeringen av den nya GCT-lösningen mot SAP underlättas kommunikationen mellan Kronos Titan och olika tullmyndigheter världen över.

– Med Descartes lösning kan vi både skapa snabbare och säkrare dokument. Detta är nödvändigt för att hantera och säkra vårt stora varuflöde, säger Mai-Lill Stuen, Department Manager Customer Service & Shipping på Kronos Titan AS. 

Fler nyheter

”Lagerpersonal vill ha mer AI, automation och andra stödjande tekniker”

En ny global studie från Zebra Technologies visar att oron bland lageranställda ökar – både vad gäller arbetsmiljö och möjligheten att möta verksamhetens mål. Allt fler upplever att de utför arbetsuppgifter som borde vara automatiserade, samtidigt som säkerheten brister på ett överbelastat lagergolv. Studien pekar på att intelligent automation, AI och mobila teknologier inte längre är framtidsvisioner, utan en direkt nödvändighet.

Läs mer »

Åtta av tio yngre e-handelskunder upplever leveransproblem enligt ny studie

Den globala leverantören av logistiklösningar, Descartes Systems Group, har just publicerat resultaten från sin fjärde årliga konsumentstudie av e-handelns hemleveranser. Studien visar att konsumenter i åldern 18-35 år är de som bidrar mest till tillväxten på en avtagande marknad. Samtidigt har de yngre konsumenterna mer negativa leveransupplevelser.

Läs mer »