I somras lanserade amerikanska dagligvarujätten Walmart den nya tjänsten InHome Delivery. Fyra månader senare påbörjas leveranser till konsumenternas kylskåp. I ett första steg erbjuds tjänsten till en miljon kunder.
Lanseringen av tjänsten är ett steg i Walmarts intensiva arbete för att vara den ledande e-handelsaktören i den amerikanska dagligvarubranschen. I tuff konkurrens med Amazon och andra aktörer lanseras oavbrutet nya leveranskoncept på den nordamerikanska marknaden. Målet, säger Walmart i en blogg, är att förenkla konsumenternas vardag maximalt. Leveranserna till kylskåpet möjliggörs av ett smart lås som gör det möjligt för Walmarts chaufförer att få access till hemmet. När varorna levereras så är leveranspersonalen utrustad med en liten kamera som filmar hela leveransförloppet och därmed gör det möjligt för konsumenten att på distans se hur leveransen utförs. InHome Delivery kostar 19,95 dollar (ca 200 kr) per månad och förutsatt att konsumenten handlar för minst 30 dollar per gång så kan tjänsten användas obegränsat.